Lietuvoje smarkiai išaugo operacijų mokėjimo kortelėmis skaičius

Publikuota: 2017 m. birželio 28 d. trečiadienis

Dėl reguliavimo pokyčių bankai pernai mažino mokėjimo kortelėmis atliekamų operacijų apdorojimo įkainius, taikomus prekybininkams ir paslaugų teikėjams. Pingant paslaugai, prekybos ir paslaugų vietose įrengtų skaitytuvų skaičius pasiekė rekordą, smarkiai išaugo operacijų kortelėmis skaičius. Reguliavimo pokyčiai sudaro prielaidas didesnei konkurencijai ir kituose mokėjimo paslaugų segmentuose, tačiau, siekiant geresnių sąlygų, būtinas didesnis pačių klientų aktyvumas.

„Pernai rinkoje išryškėjo pirmasis įsigaliojusio Mokėjimo kortelių reglamento poveikis – mažėjo mokesčiai, bankų taikomi įmonėms už mokėjimo kortelių operacijas kortelių skaitytuvuose. Tai buvo paskata prekybininkams ir paslaugų teikėjams šalia atsiskaitymo grynaisiais klientams pasiūlyti ir šį atsiskaitymo būdą“, – sako Lietuvos banko valdybos narys Marius Jurgilas.

Lietuvos banko turimais duomenimis, 2016 m. vidutinis įkainis, taikomas įmonėms už klientų operacijas kortelėmis, palyginti su 2015 m., sumažėjo daugiau nei trečdaliu – nuo 1 iki 0,63 procento operacijos vertės. Tuo pat metu kortelių skaitytuvų skaičius išaugo beveik dešimtadaliu ir 2016 m. pabaigoje pirmą kartą perkopė 50 tūkst. vienetų ribą. Lietuvos mokėjimo paslaugų teikėjų duomenimis, jų paslaugomis besinaudojančių klientų atliktų atsiskaitymų kortelėmis šalies prekybos ir paslaugų teikimo vietose 2016 m. padaugėjo daugiau nei 13 proc. – atlikta 210 mln. operacijų.

El. mokėjimų rinkoje pastaruoju metu vyko ryškūs reguliavimo pokyčiai: 2016 m. Lietuva prisijungė prie bendros mokėjimų eurais erdvės (SEPA), įsigaliojo Mokėjimo kortelių reglamentas, o 2017 m. pradžioje – Mokėjimų įstatymo pakeitimai. 

Viena iš konkurenciją skatinančių naujovių – įkainių suvienodinimas. Bankai ir kiti mokėjimo paslaugų teikėjai už lėšų įskaitymus iš kito mokėjimo paslaugų teikėjo nebegali imti mokesčių, didesnių už įskaitymo mokesčius įstaigos viduje. Standartizavus mokėjimus ir suvienodinus lėšų įskaitymo įkainius, klientai tampa laisvesni, jie gali naudotis vieno langelio principu. Lėšų pervedimams ar įmokų surinkimui įmonėms nebereikia turėti sąskaitų skirtingose kredito įstaigose, kad sutaupytų, joms pakanka turėti sąskaitą viename banke.

„Reguliavimas tapo palankesnis klientams, tačiau pastebime, kad įmonės, kurioms aktualus įmokų surinkimas, yra gana inertiškos ir retai dairosi alternatyvų turimiems paslaugų teikėjams. Tai ypač būdinga valstybės ar savivaldybių valdomoms įmonėms, kurios dažniausiai perka ne įmokų surinkimo paslaugą apskritai, o skelbia konkursus pirkti paslaugas iš konkretaus banko“, – sako M. Jurgilas.

Jis ragina įmones aktyviau naudotis naujojo reguliavimo galimybėmis. Tiesa, dalis jomis jau pasinaudojo. 2017 m. pradžioje atlikta Lietuvos ne finansų įmonių apklausa parodė, kad 17 proc. įmonių mokėjimo operacijoms atlikti ar pavedimams gauti jau naudojasi mažesniu bankų skaičiumi, nei naudojosi iki Lietuvai prisijungiant prie SEPA, 34 proc. įmonių išlaidos bankams už mokėjimo paslaugas sumažėjo.

Pasitaiko atvejų, kad ir pačios įmonės stabdo konkurenciją ar klientų mobilumą, pavyzdžiui, apriboja savo darbuotojų pasirinkimą, kur gauti darbo užmokestį. Tokia praktika prieštarauja teisės aktams.

„Ragintume darbdavius sudaryti sąlygas darbuotojams laisvai pasirinkti, į kurį Lietuvos ar kitos ES šalies banką pervesti atlyginimą, nes tokių sąlygų nesudarymas būtų teisės aktų pažeidimas“, – sako M. Jurgilas. 

Mokėjimų rinkoje ryškų pokytį lėmė nuo šių metų vasario mėn. pradėta teikti pagrindinės mokėjimo sąskaitos paslauga, kuria būtiniausių mokėjimo paslaugų krepšelio kaina apribota iki 1,5 euro, o socialinę paramą gaunantiems gyventojams taikoma iki 0,75 euro per mėnesį sudarančio mokėjimo paslaugų krepšelio kaina. Bankai, reaguodami į pradėtą taikyti pagrindinės mokėjimo sąskaitos paslaugą, klientams pasiūlė ir kitus mokėjimo paslaugų krepšelius, dažniausiai – numatydami didesnį ar net neribojamą mokėjimo operacijų skaičių. Daugelio šių krepšelių kaina yra mažesnė už nustatytą viršutinę ribą.

Paslaugų krepšelis leidžia vartotojams pasirinkti geriausias sąlygas siūlantį paslaugų teikėją, naudotis viena sąskaita ir neskirstyti mokėjimų į atliekamus banko viduje ar nukreipiamus į kitą banką. Teisės aktais ribojama tik būtiniausių paslaugų gyventojams, kaip silpnesnei pusei, kaina. Juridiniams asmenims toks reguliavimas netaikomas.

Artimiausiais metais konkurenciją mokėjimų rinkoje stiprins ir technologinės naujovės. Jau šiais metais kai kurie rinkos dalyviai bus pasirengę pasiūlyti momentinių mokėjimų paslaugą, o kitų metų rudenį euro zonos centriniai bankai, įskaitant ir Lietuvos banką, įgyvendins projektą, kuris užtikrins momentinių mokėjimų pasiekiamumą visoje euro zonoje.

„Siekiame skatinti naujoves. Viena naujovių, kurios sulauksime jau šiemet, yra momentiniai mokėjimai. Jie leis atsiskaityti „čia ir dabar“ visą parą, visus metus, su visais tam pasiruošusiais mokėjimo paslaugų teikėjais. Taigi, vietų ir atvejų, kur vienintelė įmanoma atsiskaitymo priemonė – grynieji pinigai bus mažiau, o idealiu atveju ir negrynaisiais turėtų būti galima atsiskaityti visur“, – sako M. Jurgilas.

Mokėjimų rinkos apžvalga

Šaltinis: Lietuvos bankas
Kopijuoti, platinti, skelbti bet kokią portalo News.lt informaciją be raštiško redakcijos sutikimo draudžiama.

facebook komentarai

Naujas komentaras


Captcha

Užsienyje mokėjimo kortelėmis atsiskaitoma daugiau

Praėjusių metų SEB banko klientų atsiskaitymo mokėjimo kortelėmis užsienyje statistika rodo, kad naudojant SEB banke išduotas mokėjimo korteles užsienyje išleista 451 mln. litų, t. y. 8,6 proc. daugiau negu 2011 metais. skaityti »

Ūkio banko mokėjimo kortelių apyvarta per 2012 m. išaugo 23,7 proc.

Ūkio banko klientai vis dažniau naudojasi mokėjimo kortelėmis – tai parodė per praėjusius metus, lyginant su 2011 m., daugiau nei penktadaliu išaugęs operacijų mokėjimo kortelėmis skaičius. skaityti »

„Danske“ banke – privilegijuota mokėjimo kortelė kreditams ir kelionėms

2012 m. lapkričio 6 dieną „Danske“ bankas ir privatiems klientams pradeda siūlyti išskirtinių privilegijų mokėjimo kortelę „MasterCard Platinum“. Verslo klientams kortelė išduodama nuo praėjusių metų lapkričio mėnesio. skaityti »

„MasterCard“ ir „Citibank“ Kinijoje pristatė dvi naujas korteles

Kompanija „MasterCard“ drauge su banko „Citibank“ Kinijos padaliniu pranešė išleidusi dvi naujas kreditines korteles. skaityti »

SEB banko klientai ir naujas banko debeto korteles galės gauti paštu

SEB bankas pristato naujovę rinkoje – nuo šiol banko skyriuje užsisakyta nauja debeto kortelė privatiems klientams gali būti siunčiama paprastuoju arba registruotu paštu Lietuvoje ir užsienyje. skaityti »

Europoje per metus transakcijų „Visa“ kortelėmis atlikta už 1,7 trilijono eurų

Bendrovė „Visa“ Еuropoje išleido 450 mln. debetinių, kreditinių ir komercinių kortelių. skaityti »

Naudojantis verslo kortelėmis užsienyje išleidžiama beveik du kartus daugiau nei Lietuvoje

Per pirmus penkis šių metų mėnesius Lietuvos verslininkai, naudodamiesi banko mokėjimo kortelėmis, užsienyje išleido 1,7 karto daugiau nei Lietuvoje. skaityti »

Ūkio bankas gerina kreditinių mokėjimo kortelių paslaugų sąlygas

Nuo gegužės 15 d., Ūkio bankas keičia kreditinių mokėjimo kortelių paslaugų sąlygas – jos tampa dar palankesnės klientams. Ūkio bankas sumažina minimalios apyvartos dydį, kurį pasiekus, kiekvienam banko klientui suteikiamas nemokamas metinis kreditinės kortelės aptarnavimas. skaityti »

„PayPal“ tobulina atsiskaitymus ne grynaisiais pinigais

„PayPal“ anonsavo technologiją, kuri pakeis JAV atsiskaitymus, o „Visa“ ir „MasterCard“ praras dominuojamas pozicijas. skaityti »

„American Express“ bendradarbiaus su „Twitter“

„American Express“ ruošiasi kortelių turėtojams suteikti galimybę sinchronizuoti savo mokomąsias korteles su „Twitter“. skaityti »