Suaugusiųjų mokymas: mokausi ne to, ko iš manęs tikisi, o to, ko noriu aš pats!

Publikuota: 2011 m. gegužės 20 d. penktadienis

Mokyklinis suolas, klasė, pamoka, skambutis... Su kokiu amžiaus tarpsniu Jums siejasi šie žodžiai? Pakvipo Paskutinio skambučio švente? Esate teisūs – susidaro įspūdis, jog šie žodžiai nubyrėjo iš jaunuolio (-ės) lūpų. Tačiau nebijokite keisti savo požiūrio ir nuostatų – net jei Jūs jau įžengėte į brandos amžių, mokymasis vis dar gali būti kasdienė Jūsų žodyno dalis.

Kodėl mokosi suaugusieji?

Suaugusieji siekia patyrimo, kurį suteikia mokslas ir žinios, tam, kad galėtų susidoroti su specifiniais gyvenimo įvykiais, pvz., santuoka, skyrybomis, nauju darbu, paaukštinimu, atleidimu iš darbo, atsistatydinimu, mylimosios (-ojo) praradimu, persikraustymu į kitą miestą. Kuo daugiau pokyčių gyvenime suaugęs žmogus patiria, tuo didesnė tikimybė, kad ji ar jis ieškos galimybių mokytis. Vos tik padidėja stresas, besikaupiant pokyčiams gyvenime, padidėja ir motyvacija kovoti su jais įsitraukiant į mokymąsi. Mokymosi patirtis, kurios siekia suaugusieji, yra tiesiogiai susijusi su pokyčiais gyvenime, kurie ir sukėlė norą ar poreikį mokytis. Suaugusieji iš esmės nori įsitraukti į mokymąsi prieš, po ar net vykstant permainoms jų gyvenime. Kartą supratę, kad pokyčiai yra neišvengiami, suaugusieji įsitrauks į bet kokią mokymosi veiklą, kuri „žada“ jiems padėti susidoroti su permainomis. Suaugę žmonės, kurie yra motyvuoti siekti mokymosi, yra motyvuoti pirmiausia dėl to, kad jie turi kur panaudoti žinias ar įgūdžius, kurių siekia. Mokymasis yra priemonė, tikslui pasiekti, o ne tikslas savaime.

Vaikų ir suaugusiųjų mokymosi skirtumai

Ar pastebėjote, kad vaikystėje ir paauglystėje į mokymąsi žiūrėjote visai kitaip? Taip, suaugusiųjų ir vaikų mokymosi poreikiai, motyvacija ir priimamos informacijos ypatumai skiriasi. Suaugusieji sukaupę nemažai gyvenimiškos patirties, kuri yra labai svarbus mokymosi šaltinis, be to, turi mokymosi poreikių, kurie labai susiję su pokyčiais, vykstančiais jų socialiniuose vaidmenyse.

Galima išskirti šešis pagrindinius vaiko ir suaugusiojo požiūrio į mokymąsi skirtumų aspektus.

Poreikis žinoti

  • Mokiniai privalo žinoti, ko jie turi išmokti, ir gauti gerą įvertinimą.
  • Suaugusieji žino, kodėl jie turi mokytis ir kas dėl to pasikeis.

Savarankiškumas

  • Vaikai priklauso nuo autoriteto ir teikiamos informacijos.
  • Suaugusieji turi nepriklausomą savivoką ir gali pakreipti bei kontroliuoti savo mokymąsi patys.

Patirtis

  • Mokinių patirtis menka, jie remiasi visuomenės sukaupta patirtimi.
  • Suaugusiesiems patirtis – vertingas mokymosi šaltinis. Mokydamiesi suaugusieji pritaiko jau turimas žinias.

Pasirengimas mokytis

  • Už vaikus dažniausiai sprendžia mokytojai.
  • Suaugusieji yra labiausiai nusiteikę mokytis tų dalykų, kurie turi sąsają su jų darbu ar asmeniniu gyvenimu ir gali būti tuoj pat pritaikomi.

Orientacija

  • Vaikams mokymas organizuojamas pagal dalyko turinio logiką.
  • Suaugusieji mokosi siekdami spręsti problemas – kiek tai galima pritaikyti gyvenime.

Motyvacija

  • Vaikus motyvuoja išoriniai veiksniai: skatinimai, pažymiai, tėvų įtaka.
  • Suaugusiuosius motyvuoja išoriniai faktoriai (geresnis darbas, paaukštinimas) ir vidinė motyvacija (pasitenkinimas darbu, gyvenimo kokybė).

Kuris kelias man tinkamiausias?

Užsienio kalba, buhalterinė apskaita, puokščių komponavimas, programavimas, maisto gamyba, turizmo vadyba – iš pirmo žvilgsnio tai nesusiję dalykai, tačiau juos renkasi žmonės, kurie nori keisti savo gyvenimą ir į mokyklinį suolą sėdasi brandūs, sukaupę gyvenimiškos patirties. Jie tai daro ne todėl, kad taip nori tėvai arba į tą specialybę nėra konkurso, o todėl, kad šiame gyvenimo etape jiems to iš tiesų reikia... Kaip sakoma, kiekvienam pagal individualius poreikius, norus ir galimybes: pavyzdžiui, darželio auklėtoja, visą gyvenimą skyrusi vaikų ugdymui, galbūt norės savo kūrybiškumą išreikšti kurdama puokštes, o prie puodų dirbęs virėjas, pasiilgęs bendravimo su žmonėmis, galbūt nuspręs pasirinkti kaimo turizmo sodybos vadybą. Ir tai tik viena iš milijono galimų kombinacijų.

Nusprendžiau mokytis. Kas toliau?

Jei jau pasirinkote sritį, kuri jus paskatino krimsti mokslus, sveikiname! O jei pasiryžote šturmuoti informacines technologijas – norėsite išmokti programavimo, kompiuterinio raštingumo, interneto dizaino, tinklalapių kūrimo ar kt., – „Penkių kontinentų“ Mokymo centras – patikimas partneris. Modernus ir jaukus centras, įsikūręs sostinės Kalvarijų g. 143, gali pasiūlyti mokytis grupėje arba individualiai Jums palankiu grafiku. Rytojus Jūsų rankose gali būti jau šiandien, tad delsti nėra ko!

Siūlomų kursų sąrašą rasite čia >>>

Artimiausi mokymai čia >>>

 

 

Šaltinis: penki.lt
Kopijuoti, platinti, skelbti bet kokią portalo News.lt informaciją be raštiško redakcijos sutikimo draudžiama.

facebook komentarai

Naujas komentaras


Captcha

susiję straipsniai

Sparčiai auga mokytis pasiryžusių suaugusiųjų gretos

Suaugusiųjų mokymas – iššūkis Lietuvai. Iki 2018 metų esame įsipareigoję pasiekti Europos sąjungos keliamus rodiklius – 8 proc. suaugusiųjų privalu įtraukti į neformalųjį ar tęstinį mokymąsi. skaityti »

Populiariausi straipsniai

Inovatyvūs mokymo metodai: mokytojams pamokose siūlys pasitelkti vaizdo žaidimus

Vaizdo žaidimai gali būti ne tik laisvalaikio praleidimo forma, bet ir puiki mokymosi priemonė. skaityti »

Ateityje nanomedžiagos pakeis daugelį tradicinių medžiagų

Novatorius fizikas S. Tamulevičius teigia, kad ateityje nanomedžiagos pakeis daugelį tradicinių medžiagų, kurių ištekliai gamtoje mažėja. skaityti »

Penkios specialybės, kurių Lietuvos darbdaviai ieško dažniausiai

IT specialistus personalo atrankos ekspertai išskiria kaip pačius geidžiamiausius darbo rinkoje. skaityti »

Mokiniai sprendžia: kas svarbiausia kuriant ateities Europos Sąjungą?

Rusijos agresija, pabėgėlių krizė, teroristiniai išpuoliai – šie klausimai aktualūs ne tik ES politikos ekspertams, bet ir mokiniams. skaityti »

MITA patvirtino finansavimą 16 naujų projektų: bus kuriamos perspektyvios technologijos

Išmani apykaklė, apsauganti nuo nuskendimo, gintaro gaminių klasifikatorius, saulės kolektorius mažaenerginiams pastatams, sveikatos dienoraštis, mobili 12V baterija, antenų sistema nanopalydovams, plataus ruožo radaro prototipas – tai tik keletą inovacijų, kurios Lietuvoje bus vystomos 2018 metais. skaityti »

Skelbiama nauja atranka į programą „Renkuosi mokyti!“

Projektas „Renkuosi mokyti – mokyklų kaitai!“ skelbia naują mokyklų ir „Renkuosi mokyti!“ mokytojų atranką. skaityti »

Planuojama pertvarkyti vaikų socializacijos centrus

Per kelis ateinančius metus planuojama iš esmės pertvarkyti vaikų socializacijos centrus, sukuriant šiuolaikiškas įstaigas, kuriose būtų stiprinami socialiniai vaikų įgūdžiai. skaityti »

Ko galėtume pasimokyti iš Suomijos švietimo sistemos?

Suomijos švietimo sistema yra dažnai pateikiama kaip pavyzdys, kuriuo turėtų sekti kiekviena valstybė. skaityti »

XXI amžiaus švietimo sistema turi remtis kūrybiškumo ir atvirumo nesėkmei idėjomis

Mokyklos šiais laikais turi diegti ne tik konkrečios srities žinias, bet ir kūrybiškumą, plačias pažiūras, smalsumą. skaityti »

Programuotojai – pradinių klasių moksleiviai?

Programavimo specialistai įsitikinę, kad mokyti programavimo vaikus būtų tikslinga jau pradinėse klasėse. skaityti »