Suaugusiųjų mokymas: mokausi ne to, ko iš manęs tikisi, o to, ko noriu aš pats!

Publikuota: 2011 m. gegužės 20 d. penktadienis

Mokyklinis suolas, klasė, pamoka, skambutis... Su kokiu amžiaus tarpsniu Jums siejasi šie žodžiai? Pakvipo Paskutinio skambučio švente? Esate teisūs – susidaro įspūdis, jog šie žodžiai nubyrėjo iš jaunuolio (-ės) lūpų. Tačiau nebijokite keisti savo požiūrio ir nuostatų – net jei Jūs jau įžengėte į brandos amžių, mokymasis vis dar gali būti kasdienė Jūsų žodyno dalis.

Kodėl mokosi suaugusieji?

Suaugusieji siekia patyrimo, kurį suteikia mokslas ir žinios, tam, kad galėtų susidoroti su specifiniais gyvenimo įvykiais, pvz., santuoka, skyrybomis, nauju darbu, paaukštinimu, atleidimu iš darbo, atsistatydinimu, mylimosios (-ojo) praradimu, persikraustymu į kitą miestą. Kuo daugiau pokyčių gyvenime suaugęs žmogus patiria, tuo didesnė tikimybė, kad ji ar jis ieškos galimybių mokytis. Vos tik padidėja stresas, besikaupiant pokyčiams gyvenime, padidėja ir motyvacija kovoti su jais įsitraukiant į mokymąsi. Mokymosi patirtis, kurios siekia suaugusieji, yra tiesiogiai susijusi su pokyčiais gyvenime, kurie ir sukėlė norą ar poreikį mokytis. Suaugusieji iš esmės nori įsitraukti į mokymąsi prieš, po ar net vykstant permainoms jų gyvenime. Kartą supratę, kad pokyčiai yra neišvengiami, suaugusieji įsitrauks į bet kokią mokymosi veiklą, kuri „žada“ jiems padėti susidoroti su permainomis. Suaugę žmonės, kurie yra motyvuoti siekti mokymosi, yra motyvuoti pirmiausia dėl to, kad jie turi kur panaudoti žinias ar įgūdžius, kurių siekia. Mokymasis yra priemonė, tikslui pasiekti, o ne tikslas savaime.

Vaikų ir suaugusiųjų mokymosi skirtumai

Ar pastebėjote, kad vaikystėje ir paauglystėje į mokymąsi žiūrėjote visai kitaip? Taip, suaugusiųjų ir vaikų mokymosi poreikiai, motyvacija ir priimamos informacijos ypatumai skiriasi. Suaugusieji sukaupę nemažai gyvenimiškos patirties, kuri yra labai svarbus mokymosi šaltinis, be to, turi mokymosi poreikių, kurie labai susiję su pokyčiais, vykstančiais jų socialiniuose vaidmenyse.

Galima išskirti šešis pagrindinius vaiko ir suaugusiojo požiūrio į mokymąsi skirtumų aspektus.

Poreikis žinoti

  • Mokiniai privalo žinoti, ko jie turi išmokti, ir gauti gerą įvertinimą.
  • Suaugusieji žino, kodėl jie turi mokytis ir kas dėl to pasikeis.

Savarankiškumas

  • Vaikai priklauso nuo autoriteto ir teikiamos informacijos.
  • Suaugusieji turi nepriklausomą savivoką ir gali pakreipti bei kontroliuoti savo mokymąsi patys.

Patirtis

  • Mokinių patirtis menka, jie remiasi visuomenės sukaupta patirtimi.
  • Suaugusiesiems patirtis – vertingas mokymosi šaltinis. Mokydamiesi suaugusieji pritaiko jau turimas žinias.

Pasirengimas mokytis

  • Už vaikus dažniausiai sprendžia mokytojai.
  • Suaugusieji yra labiausiai nusiteikę mokytis tų dalykų, kurie turi sąsają su jų darbu ar asmeniniu gyvenimu ir gali būti tuoj pat pritaikomi.

Orientacija

  • Vaikams mokymas organizuojamas pagal dalyko turinio logiką.
  • Suaugusieji mokosi siekdami spręsti problemas – kiek tai galima pritaikyti gyvenime.

Motyvacija

  • Vaikus motyvuoja išoriniai veiksniai: skatinimai, pažymiai, tėvų įtaka.
  • Suaugusiuosius motyvuoja išoriniai faktoriai (geresnis darbas, paaukštinimas) ir vidinė motyvacija (pasitenkinimas darbu, gyvenimo kokybė).

Kuris kelias man tinkamiausias?

Užsienio kalba, buhalterinė apskaita, puokščių komponavimas, programavimas, maisto gamyba, turizmo vadyba – iš pirmo žvilgsnio tai nesusiję dalykai, tačiau juos renkasi žmonės, kurie nori keisti savo gyvenimą ir į mokyklinį suolą sėdasi brandūs, sukaupę gyvenimiškos patirties. Jie tai daro ne todėl, kad taip nori tėvai arba į tą specialybę nėra konkurso, o todėl, kad šiame gyvenimo etape jiems to iš tiesų reikia... Kaip sakoma, kiekvienam pagal individualius poreikius, norus ir galimybes: pavyzdžiui, darželio auklėtoja, visą gyvenimą skyrusi vaikų ugdymui, galbūt norės savo kūrybiškumą išreikšti kurdama puokštes, o prie puodų dirbęs virėjas, pasiilgęs bendravimo su žmonėmis, galbūt nuspręs pasirinkti kaimo turizmo sodybos vadybą. Ir tai tik viena iš milijono galimų kombinacijų.

Nusprendžiau mokytis. Kas toliau?

Jei jau pasirinkote sritį, kuri jus paskatino krimsti mokslus, sveikiname! O jei pasiryžote šturmuoti informacines technologijas – norėsite išmokti programavimo, kompiuterinio raštingumo, interneto dizaino, tinklalapių kūrimo ar kt., – „Penkių kontinentų“ Mokymo centras – patikimas partneris. Modernus ir jaukus centras, įsikūręs sostinės Kalvarijų g. 143, gali pasiūlyti mokytis grupėje arba individualiai Jums palankiu grafiku. Rytojus Jūsų rankose gali būti jau šiandien, tad delsti nėra ko!

Siūlomų kursų sąrašą rasite čia >>>

Artimiausi mokymai čia >>>

 

 

Šaltinis: penki.lt
Kopijuoti, platinti, skelbti bet kokią portalo News.lt informaciją be raštiško redakcijos sutikimo draudžiama.

facebook komentarai

Naujas komentaras


Captcha

susiję straipsniai

Sparčiai auga mokytis pasiryžusių suaugusiųjų gretos

Suaugusiųjų mokymas – iššūkis Lietuvai. Iki 2018 metų esame įsipareigoję pasiekti Europos sąjungos keliamus rodiklius – 8 proc. suaugusiųjų privalu įtraukti į neformalųjį ar tęstinį mokymąsi. skaityti »

Populiariausi straipsniai

Šiuolaikinio mokslininko portretas: griūvantys stereotipai ir galia nulemti ateitį

Šiuolaikinis mokslininkas, norėdamas sėkmingai konkuruoti savo srityje, privalo būti kūrybiškas, socialus ir nuolat ieškoti savo veiklos realizavimo galimybių. skaityti »

Tarp 50 geriausių regiono universitetų – dvi Lietuvos aukštosios mokyklos

Vėlyvą pirmadienio vakarą tarptautinio universitetų reitingo „QS World University Rankings“ sudarytojai paskelbė „Emerging Europe and Central Asia 2018“ universitetų reitingą. skaityti »

Robotai ir virtuali realybė: galimybės ar pavojus mokytojo profesijai?

Prognozuojama, kad jau netolimoje ateityje mokymosi procesas stipriai pasikeis, mat pedagogų vietą mokyklose žada pakeisti ne kas kitas, o robotai. skaityti »

Metų knygos rinkimai: skelbiami išskirtiniausių kūrinių penketukai

Akcija „Metų knygos rinkimai“ jau 13 kartą kviečia skaitytojus rinkti labiausiai patikusias lietuvių autorių knygas. skaityti »

Šiuolaikinis švietimas: kaip vaikus ugdo inovatyvios pasaulio mokyklos?

Kaip turėtų atrodyti šiuolaikinė mokykla? Pasidairius po pasaulį panašu, kad mokyklose nuo tradicinių mokymosi įrankių, tokių kaip knyga ir sąsiuvinis, pereinama prie skaitmeninių mokymosi metodų. skaityti »

Ar Lietuvoje vyrai dirba pradinukų mokytojais?

Neįprastą pradinio ugdymo specialybę pasirinkęs vaikinas šiemet mokys pirmaklasius mokslo paslapčių. skaityti »

Lietuvoje kuriamas pirmasis Baltijos regione informacinių technologijų kompetencijų centras

IKT kompetencijų centre, kuris vienys lietuvių ir švedų tyrėjus ir institucijas bus vystomos inovacijos daiktų interneto kibernetinio saugumo, sveikatos technologijų srityje. skaityti »

Kokios savybės padės neužleisti vietos robotui?

Retas įsivaizduojame savo darbo dieną be kompiuterio ar išmanaus telefono, tačiau ateityje technologijų įtaka didės dar labiau. skaityti »

Lietuvos vaikų finansinis raštingumas žemas

Nors finansinis raštingumas padeda užtikrinti sėkmingą ekonominį gyvenimą, tyrimų rezultatai rodo, jog Lietuvoje vaikų ir paauglių iki 15 m. finansinio raštingumo lygis yra gerokai žemesnis nei kitose šalyse. skaityti »

Gabiems magistrantams iš užsienio – parama studijoms Lietuvoje

Siekiant didinti studijų tarptautiškumą ir pritraukti į Lietuvą studijuoti gabius jaunuolius iš užsienio, valstybė skiria paramą užsieniečių magistrantūros studijoms. skaityti »