Švietimo ministrė: Lietuva turi visas sąlygas tapti informacinių technologijų centru

Publikuota: 2017 m. liepos 11 d. antradienis

Europos komisijos teigimu, net 40% darbdavių Europoje neranda darbuotojų, kurių įgūdžiai įmonei leistų atsinaujinti ir sparčiai judėti į priekį. Vienintelis šios problemos sprendimo būdas – keisti švietimo sistemą taip, kad ji leistų augti ateities profesijų atstovams. Kiek tokiems pokyčiams pasirengusi Lietuva, ar mūsų mokiniai ir studentai pasiruošę priimti ateities darbo rinkos iššūkius?

Ekspertai tvirtina, kad esame ketvirtosios pramonės revoliucijos akivaizdoje – ji esmingai pakeis tiek darbo rinką, tiek mūsų gyvenimus. Ar jauni žmonės, kuriems teks pagrindiniai besikeičiančio pasaulio iššūkiai, pasirengę rytdienos pasauliui, kokias žinias ir gebėjimus jiems turi perduoti mūsų švietimo sistema – šie klausimai bus svarstomi moderniųjų technologijų bei verslumo renginyje #SWITCH! Kalbiname vieną iš renginio dalyvių, švietimo ministrę Jurgitą Petrauskienę.

– Kokie gebėjimai bus svarbiausi ateities darbuotojams?

Pirmiausiai turbūt reikėtų minėti kalbų mokėjimą ir kompiuterinį raštingumą, labai svarbūs tampa ir bendrieji mokymosi, kritinio bei sisteminio mąstymo, technologijų gebėjimai, taip pat socialiniai įgūdžiai, kurie padeda dirbti komandoje.

Naujasis, XXI–ojo amžiaus raštingumas yra kompleksiškas. Tai ne tik mokėjimas skaityti, rašyti ir skaičiuoti, bet ir informacinių technologijų (IT), finansinis, kultūrinis ir pilietinis raštingumas.

Jeigu kalbėtume apie charakterio savybes, kurias būtina išsiugdyti, norint sėkmingai dalyvauti besikeičiančioje darbo rinkoje, galima paminėti smalsumą, iniciatyvumą, atkaklumą, gebėjimą adaptuotis, lyderystę.

– Kompiuterinis raštingumas tampa privalomu kiekvieno išsilavinusio žmogaus gebėjimu – ar mūsų švietimo sistema pajėgi užtikrinti reikiamą kompiuterinio raštingumo lygį?

Medijų raštingumas dabar yra toks pat svarbus kaip ir užsienio kalbų mokėjimas. Deja, bet pagal gebėjimus pritaikyti informacines technologijas, Lietuvos mokiniai dar atsilieka nuo bendraamžių Europoje.

Dėl to šiuo metu spartinamas medijų raštingumo programų įgyvendinimas. Artimiausiu metu, apmokius beveik 1000 pedagogų, medijų raštingumas bus ugdomas jau visose šalies mokyklose. Tiesa, technologijos kinta itin greitai, todėl kartais susiduriame su situacija, kuomet kai kuriuos dalykus mokiniai išmano geriau negu jų mokytojai.

– Kas turi pasikeisti dabartinėje švietimo sistemoje, kad ji galėtų rengti ateities iššūkiams pasirengusius žmones?

Švietimo sistema turi pereiti nuo žinių prie kompetencijų ugdymo. Dabar visa informacija lengvai pasiekiama, todėl svarbu ne konkrečių žinių iškalimas, o gebėjimas informaciją pasiekti ir kūrybiškai ja naudotis. Bendrajame ugdyme turėtų būti stiprinamas gamtos mokslų, technologijų, inžinerijos, matematikos žinių bei kūrybiškumo ugdymas.

Informatikos žinių vaikams bus suteikiama vis anksčiau – jau priešmokyklinėse grupėse ir pradinėse klasėse. Vėlesnėse klasėse šios žinios bus esmingai stiprinamos. Informacinės ir komunikacinės technologijos turėtų būti taikomos mokant visų dalykų.

Norime, kad universitetą baigęs jaunuolis galėtų ne tik lanksčiai prisitaikyti sparčiai besikeičiančioje darbo rinkoje, bet ir pats gebėtų kurti naujas darbo vietas, aukštųjų technologijų produktus ir paslaugas. Žinoma, norint pasiekti tokių tikslų, reikia esmingų dabartinės švietimo sistemos pokyčių.

– Kokių sričių specialybės Lietuvoje turi geriausią ateitį?

Šiuo metu turime atrinkę 6 geriausią inovacijų potencialą turinčias kryptis: energetika ir tvari aplinka; įtrauki ir kūrybinga visuomenė; agroinovacijos ir maisto technologijos; nauji gamybos procesai, medžiagos ir technologijos; sveikatos technologijos ir biotechnologijos; transportas, logistika ir informacinės bei ryšių technologijos. Šios sritys turi geras ateities perspektyvas ne tik Lietuvoje, bet ir visame pasaulyje.

Dabar dažnai kalbama apie ketvirtąją pramonės revoliuciją, apie automatizacijos proveržį, kuris daugelį dabartinių profesijų privers išnykti arba stipriai transformuotis. Tačiau akivaizdu, kad visada liks intelektinio darbo ir žmonių bendravimo poreikis, o vadybinės, organizacinės, projektavimo, planavimo veikloms reikės vis daugiau žmonių.

– Lietuvos darbdaviai nuolat kalba apie IT bei inžinerijos specialistų stoką. Ar galima tikėtis, kad jų ruošimo mastai atitiks poreikius?

Nuolat augantis IT specialistų ir inžinierių poreikis liudija kaip keičiasi ir kur link juda mūsų ekonomika. Į tai reaguoja ir aukštosios bei profesinės mokyklos – pavyzdžiui, 2010 m. į IT specialybes Lietuvoje įstojo 2,2 tūkst. studentų, pernai šis skaičius buvo jau dukart didesnis – 4,4 tūkst. Vien profesinėse mokyklose šis skaičius nuo 2010 m. išaugo daugiau nei 4 kartus.

Prie tokio augimo prisidėjo ir valstybės politika didinti valstybės finansuojamų vietų skaičių IT studijų programose. Šiemet finansuojamų vietų skaičius lieka toks pats, nepaisant to, kad bendras abiturientų skaičius mažėja. Taigi, IT specialistų daugėja, tai matydamos į Lietuvą ateina vis naujos kompanijos. Tad dabar Lietuva turi visas sąlygas tapti informacinių technologijų centru.

Beje, „Investuok Lietuvoje“ duomenimis, artimiausiais metais išaugs aeronautikos, elektros ir elektronikos inžinerijos specialistų poreikis. Todėl bus didinamas priėmimas ir į šių specialybių studijų programas.

Daugiau Lietuvos ir užsienio valstybių profesionalų pasisakymų bei diskusijų švietimo klausimais bus galima išgirsti rugsėjo mėnesį vyksiančiame nemokamame renginyje #SWITCH!

Šaltinis: Pranešimas spaudai
Kopijuoti, platinti, skelbti bet kokią portalo News.lt informaciją be raštiško redakcijos sutikimo draudžiama.

facebook komentarai

Naujas komentaras


Captcha

Populiariausi straipsniai

VGTU studentai kels Vilnių į virtualią realybę

Vilniaus Gedimino technikos universitete (VGTU) jau trečią kartą vieši Žilvinas Lilas – Kelno (Vokietija) medijų meno akademijos profesorius, vienas iš Paidia instituto Kelne įkūrėjų, ketverius metus dirbęs kompanijoje „Disney“, nuo 2004 m. dėstantis akademinei bendruomenei, verslo ir vyriausybinėms institucijoms daugiau nei dešimtyje šalių. skaityti »

7 patarimai abiturientams, kaip pasirinkti tinkamas studijas

Jau greitai Lietuvos abiturientai ne tik laikys brandos egzaminus, bet ir darys vieną svarbiausių sprendimų savo gyvenime – rinksis studijas ir kartu ir būsimą karjeros kelią. skaityti »

„LOGO“ olimpiada atskleidė tendenciją: vis daugiau merginų renkasi IT mokslus

Programavimą renkasi vis daugiau merginų. Tokią tendenciją išryškino šių metų „LOGO“ konkursas ir olimpiada, kurioje dalyvavo 106 antrų-aštuntų klasių mergaitės. skaityti »

Garsiniai skaitymai supažindins su geriausiomis 2016 m. knygomis vaikams

Pasakos prieš miegą – įprastas dalykas. O jei pasaka pradėtume rytą? skaityti »

Vaikų knygos dieną bus apdovanoti labiausiai nusipelnę vaikų literatūros kūrėjai

Nacionaliniame dramos teatre, iškilmingai bus apdovanoti 2016 m. labiausiai nusipelnę vaikų literatūros kūrėjai: rašytojai, iliustruotojai, vertėjai, taip pat skaitymo skatinimo specialistai ir tyrinėtojai. skaityti »

Tyrimas atskleidė, kaip pedagogai žada sudominti šiuolaikinį mokinį

Skaitmeninės technologijos skinasi kelią į mokyklas ir gali atverti daugiau galimybių tiek mokiniams, tiek mokytojams, rodo bendrovės „Samsung“ vykdyta mokytojų apklausa Vokietijoje. skaityti »

VDU bus įkurtas pirmasis Lietuvoje Kūrybinių ir kultūrinių inovacijų kompetencijos centras

Bendradarbiaujant su italų mokslininkais ir sekant Australijos, D. Britanijos ir kitų šalių pavyzdžiu, Lietuvoje bus steigiamas pirmasis Kūrybinių ir kultūrinių inovacijų kompetencijos centras – Vytauto Didžiojo universitetas (VDU) laimėjo šio centro kūrimui skirtą Europos Komisijos (EK) remiamą projektą, finansuojamą pagal Europos tyrimų ir inovacijų programą „Horizon 2020“. skaityti »

VU profesorius – pirmasis Lietuvos mokslininkas, gavęs prestižinę Europos mokslo tarybos dotaciją

Vilniaus universiteto (VU) Gyvybės mokslų centro Biotechnologijos instituto profesoriui Sauliui Klimašauskui paskirta prestižinė, 2,5 mln. eurų siekianti Europos mokslo tarybos (EMT) dotacija patyrusiems mokslininkams (angl. European Research Council Advanced Grant). skaityti »

Vilniaus universitete gimsta tradicija teikti Atminties diplomus

„Grįžtanti atmintis – Recovering Memory“. Taip pavadintas Vilniaus universiteto (VU) projektas, kuriuo siekiama prisiminti ir pagerbti tuos bendruomenės narius, studentus ir darbuotojus, kurie dėl permainingos Lietuvos istorijos, totalitarinių režimų ar vietos žmonių kolaboravimo buvo pašalinti iš universiteto, neteko galimybės baigti studijas, įgyti išsilavinimą, tęsti mokslinius tyrimus, pedagoginę ar kitą su universitetu susijusią veiklą. skaityti »

Tautinių mažumų departamentas skelbia baigiamųjų mokslo darbų konkursą

Tautinių mažumų departamentas prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės skelbia baigiamųjų mokslo darbų Lietuvos tautinių mažumų tematika konkursą. skaityti »