Neformaliojo švietimo plėtros politika suaugusiųjų mokytis neskatina

Publikuota: 2013 m. liepos 9 d. antradienis

Valstybės kontrolės atliktas auditas parodė, kad neformaliojo suaugusiųjų švietimo (asmens bendrosios kultūros ugdymo ir profesinei veiklai reikalingų žinių įgijimo, gebėjimų lavinimo ir tobulinimo) organizavimas ir koordinavimas yra nepakankamas, o jo plėtra neduoda lauktų rezultatų – besimokančiųjų suaugusiųjų skaičius išlieka apie 5 proc. ir neartėja prie užsibrėžtų pasiekti 15 proc. kasmet besimokančių suaugusiųjų. „Šiuo metu neformaliojo suaugusiųjų švietimo organizavimas ir koordinavimas yra vykdomas nenustačius prioritetinių krypčių, neturint plėtros programos, kur būtų nustatytos pagrindinės gairės, finansavimo prioritetai ir principai, o finansavimas skiriamas nepakankamai nustačius mokymų poreikius“, – sakė valstybės kontrolierė Giedrė Švedienė.

Regionuose vienam gyventojui neformaliojo suaugusiųjų švietimo mokymams skiriamos lėšos skiriasi iki 11 kartų. Todėl nesudaromos vienodos galimybės šalies gyventojams gerinti gyvenimo kokybę bei spręsti dalį socialinių problemų, būti konkurencingiems mokantis visą gyvenimą. Savivaldybės skiria nepakankamai dėmesio tokiam švietimui, jis plėtojamas netolygiai. 78 proc. savivaldybių netiria tokio gyventojų švietimo poreikių, 91 proc. lėšų skiriama įprastiems savivaldybės administracijos ir savivaldybės įstaigų darbuotojų bei pedagogų mokymams.

Lietuvoje iškritę iš bendrojo lavinimo sistemos asmenys, neįgalieji, nuteistieji ir paleisti iš laisvės atėmimo vietų, ilgalaikiai bedarbiai, vyresnio amžiaus (55–74 m.) žmonės sudaro apie 1 mln. gyventojų (apie 40 proc. visų potencialių neformaliojo suaugusiųjų švietimo gavėjų). Šių visuomenės grupių mokymui 2007–2012 m. skirta tik 165,9 mln. Lt, arba 12 proc. visos Europos Sąjungos (ES) paramos, skirtos neformaliojo suaugusiųjų švietimo plėtrai. Be to, dabartinis finansavimo mechanizmas didina švietimo pasiūlą, tačiau neskatina paklausos augimo.

Taip pat yra nesubalansuotas švietimo sričių finansavimas. Nenustačius finansavimo prioritetų, didžiausia dalis – 95,8 proc., arba 1,37 mlrd. Lt, visos 2007–2013 m. šiam tikslui skirtos ES paramos šalyje buvo skirta vienai krypčiai – neformaliajam profesiniam suaugusiųjų švietimui. Kitai krypčiai – neformaliajam neprofesiniam (asmens bendrosios kultūros ugdymo) suaugusiųjų švietimui, sprendžiančiam gyvenimo kokybės klausimus, tuo laikotarpiu skirta 61,8 mln. Lt, arba 4,2 proc. lėšų.

Audito metu taip pat paaiškėjo, kad neformaliojo mokymosi, savaiminiu būdu ir praktiškai įgytų kompetencijų pripažinimo sistema sukurta, tačiau įgyvendinta tik iš dalies. Be to, neįdiegta neformaliuoju ir savaiminiu būdu įgytų kompetencijų pripažinimo sistema aukštosiose mokyklose, kuri leistų ketinančiam studijuoti pareiškėjui už įvairiose mokymosi aplinkose įgytas kompetencijas gauti tam tikrą akademinių kreditų skaičių. Todėl nepakankamai skatinama gyventojų motyvacija mokytis visą gyvenimą ir sėkmingiau konkuruoti darbo rinkoje.

Valstybės kontrolė pateikė Švietimo ir mokslo ministerijai bei Ugdymo plėtotės centrui rekomendacijas, kurios padėtų siekti geresnių neformaliojo suaugusiųjų švietimo plėtros rezultatų.

Šaltinis: pranešimas spaudai
Kopijuoti, platinti, skelbti bet kokią portalo News.lt informaciją be raštiško redakcijos sutikimo draudžiama.

facebook komentarai

Naujas komentaras


Captcha

susiję straipsniai

Lietuvos bankas su Konkurencijos taryba ir Valstybės kontrole keisis tarnautojais

Kad įgytų daugiau profesinių žinių ir keistųsi gerąja patirtimi, Lietuvos banko atstovai galės laikinai palikti įprastas darbo vietas ir vykti į Konkurencijos tarybą ar Valstybės kontrolę, o šių institucijų deleguoti tarnautojai tuo tikslu bus priimami stažuotis centriniame banke... skaityti »

Populiariausi straipsniai

Šiuolaikinio mokslininko portretas: griūvantys stereotipai ir galia nulemti ateitį

Šiuolaikinis mokslininkas, norėdamas sėkmingai konkuruoti savo srityje, privalo būti kūrybiškas, socialus ir nuolat ieškoti savo veiklos realizavimo galimybių. skaityti »

Tarp 50 geriausių regiono universitetų – dvi Lietuvos aukštosios mokyklos

Vėlyvą pirmadienio vakarą tarptautinio universitetų reitingo „QS World University Rankings“ sudarytojai paskelbė „Emerging Europe and Central Asia 2018“ universitetų reitingą. skaityti »

Robotai ir virtuali realybė: galimybės ar pavojus mokytojo profesijai?

Prognozuojama, kad jau netolimoje ateityje mokymosi procesas stipriai pasikeis, mat pedagogų vietą mokyklose žada pakeisti ne kas kitas, o robotai. skaityti »

Metų knygos rinkimai: skelbiami išskirtiniausių kūrinių penketukai

Akcija „Metų knygos rinkimai“ jau 13 kartą kviečia skaitytojus rinkti labiausiai patikusias lietuvių autorių knygas. skaityti »

Šiuolaikinis švietimas: kaip vaikus ugdo inovatyvios pasaulio mokyklos?

Kaip turėtų atrodyti šiuolaikinė mokykla? Pasidairius po pasaulį panašu, kad mokyklose nuo tradicinių mokymosi įrankių, tokių kaip knyga ir sąsiuvinis, pereinama prie skaitmeninių mokymosi metodų. skaityti »

Ar Lietuvoje vyrai dirba pradinukų mokytojais?

Neįprastą pradinio ugdymo specialybę pasirinkęs vaikinas šiemet mokys pirmaklasius mokslo paslapčių. skaityti »

Lietuvoje kuriamas pirmasis Baltijos regione informacinių technologijų kompetencijų centras

IKT kompetencijų centre, kuris vienys lietuvių ir švedų tyrėjus ir institucijas bus vystomos inovacijos daiktų interneto kibernetinio saugumo, sveikatos technologijų srityje. skaityti »

Kokios savybės padės neužleisti vietos robotui?

Retas įsivaizduojame savo darbo dieną be kompiuterio ar išmanaus telefono, tačiau ateityje technologijų įtaka didės dar labiau. skaityti »

Lietuvos vaikų finansinis raštingumas žemas

Nors finansinis raštingumas padeda užtikrinti sėkmingą ekonominį gyvenimą, tyrimų rezultatai rodo, jog Lietuvoje vaikų ir paauglių iki 15 m. finansinio raštingumo lygis yra gerokai žemesnis nei kitose šalyse. skaityti »

Gabiems magistrantams iš užsienio – parama studijoms Lietuvoje

Siekiant didinti studijų tarptautiškumą ir pritraukti į Lietuvą studijuoti gabius jaunuolius iš užsienio, valstybė skiria paramą užsieniečių magistrantūros studijoms. skaityti »