VDU profesorius Jonas Ruškus: „Švietimas – ne prekė, o žmogaus teisė“

Publikuota: 2016 m. rugpjūčio 1 d. pirmadienis

Lietuva vis dar nėra ratifikavusi UNESCO – pasaulinės švietimo ir kultūros organizacijos – Konvencijos prieš diskriminaciją švietime. Nenuostabu, kad Lietuvos švietimą kolonizavo neoliberalioji politika, švietimą pavertus laisvos rinkos ir diskriminacijos objektu. Pasiūlos ir paklausos santykiu grįsta švietimo politika marginalizavo žmogaus teisę į ugdymą. Verslo logikos Lietuvoje vedamas švietimas tapo efektyvumo, selekcijos ir meritokratijos – vaikų atrankos pagal nuopelnus – įrankiu. Tačiau ekspertai ir visuomenė vis labiau pagrįstai abejoja dėl vaikų atrankos mechanizmų, visų pirma, dėl nacionalinių brandos egzaminų patikimumo, o šių metų lietuvių kalbos vertinimo rezultatai šokiruoja.

Valstybės įsipareigojimas žmogaus teisių įgyvendinimui įrašo valstybę į labiausiai demokratiškų ir socialinės gerovės šalių būrį. Teisinė valstybė susiformuoja ne tuomet, kai sukuriama valstybės teisinė bazė (prisiminkime, SSSR teisiniais straipsniais grindė žmonių šaudymą), o tuomet, kai žmogaus teisės tampa įsisąmonintu valstybės siekiu ir yra realiai įgyvendinamos. Orumas ir laisvė, prieinamumas ir lygiateisiškumas – jei šios bazinės žmogaus teisės nėra transformuojamos į konkrečias švietimo, sveikatos apsaugos, darbo ir kitas praktikas, tuomet patenkama tiesiai į diskriminacinių sprendimų gniaužtus. Įvyko stebėtina jungtis – Lietuvos švietimas, dar neatsikratęs sovietinių, drausme ir paklusnumu grįstų, įpročių, impregnavosi neoliberalistiniais efektyvumo, selekcijos ir meritokratijos nuodais.

Kaip paaiškinti, kad Lietuva, dejuodama dėl išsivaikščiojančios tautos, vis dar nesugeba pasirūpinti savo vaikais ir šeimomis? Politikų energija nukreipta į diskriminacinės šeimos sampratos įtvirtinimą, surūšiuojant šeimas į valstybės paramos vertas ir nevertas. Tačiau  niekaip neskiriama pastangų kiekvieno Lietuvoje gyvenančio vaiko ir kiekvienos šeimos gerovės palaikymui. Kaip paaiškinti, kad Lietuva iki šiandien niekaip negali aprūpinti visų Lietuvos vaikų nemokamu ir visiems laisvai prieinamu kokybišku ikimokykliniu ugdymu, kai turime daug laisvų patalpų ir parengtų pedagogų? Kodėl Lietuvos ateitis, jaunos šeimos, pradedančios kabintis į darbo rinką, turi būti diskriminuojamos ir verčiamos mokėti už savo vaikų ugdymą privatiems ar net valstybiniams darželiams?

Kaip paaiškinti, kad Lietuvoje vis dar priimta teisėtai ir viešajame kalbėjime rūšiuoti vaikus į gabius ir negabius, kai net Nacionalinė pažangos strategija išskiria gabių vaikų rėmimą, taip nežinia kokiu pagrindu atrūšiuodama kitus, numanomai negabius, vaikus? Orveliška dvasia vaikus surūšiuojantys ir jų likimą nulemiantys momentiniai brandos egzaminai įsiūbavo masinį korepetitoriavimą – paralelinę šešėlinę tėvų pinigais apmokamą švietimo erdvę. Mokyklų rūšiavimas į prestižines ir apkiautėles, kaip pavadino vienas mokyklas reitinguojantis žurnalas, buvo priimta kaip norma, nors lyg ir akivaizdu, kad mokyklų misija neapsiriboja egzaminų rezultatais. Vaikų atranka į vadinamąsias prestižines mokyklas nėra laikoma žmogaus teisių pažeidimu. Priešingai, viešai nuskambėjo siūlymai įteisinti atranką, taigi, diskriminaciją.

2009 m. mokslo ir studijų reforma patyrė fiasko: aukštojo mokslo problemų neišsprendė, tačiau prikūrė naujų. Vadinamųjų „krepšelių“ principas įtvirtino vaikų selekciją pagal vis labiau abejotino patikimumo brandos egzaminų rezultatus. Dėl kelių dešimtųjų konkursinio balo skirtumo valstybė vieną vaiką priskirs gabiųjų grupei ir pasiūlys valstybinį studijų kolegijoje ar universitete, o kitą vaiką nusiųs į mokamas studijas, be praktiškai jokių šansų gauti valstybės finansavimą, net jei jis ar ji mokamose studijose studijuos puikiai.

Papildomos krepšelio lėšos specialiųjų poreikių vaikų ugdymui nė kiek nepaskatino atverti vidurines mokyklas neįgaliesiems, tačiau padidino moksleivių diskriminaciją priskiriant jiems specialiųjų poreikių vaikų etiketes. Šiandien mes Europoje pirmaujame pagal specialiųjų poreikių vaikų skaičių, tačiau tai nė kiek nepadėjo sukurti įtraukiosios, neįgaliesiems atviros, mokyklos. Daugybė jų ir toliau neturi galimybių mokytis kartu su visais vaikais. Turėkime drąsos pripažinti, kad „krepšeliai“ nepasiteisino.

Apie suaugusių švietimą iš viso nėra ką pasakyti, nes praktiškai jokios suaugusių švietimo programos nėra valstybės remiamos.

Valstybės pažangos strategijoje Skandinavijos šalys nurodomos kaip siektinas modelis Lietuvai. Tačiau niekaip neįvardinta, kad šios šalys savo švietimą, socialinę ir sveikatos apsaugą grindė žmogaus teisių principais. Bene ryškiausias yra Suomijos pavyzdys, kur įsitikinimas, kad švietimas yra esminė kiekvieno vaiko teisė, virto realia praktika. Dar XX a. viduryje įdiegtas „mokyklos arti kiekvieno vaiko“ principas nė vieno vaiko nepaliko atskirtyje. Dabar Suomija, veikdama lygių galimybių ir socialinio teisingumo principais, tarptautiniuose moksleivių pasiekimų tyrimuose demonstruoja pačius geriausius rezultatus.

Nemyli Lietuva savo vaikų, įteisindama diskriminacines švietimo praktikas. Mūsų šalis nėra tokia turtinga, kad galėtų savo piliečių sąskaita leisti paralelines mokamas studijas (įskaitant korepetitoriavimą) ir taip ciniškai švaistyti savo brangiausią turtą – žmones. Emigraciją dar galėtume stabdyti, iš esmės reformavę švietimo sistemą žmogaus teisių pagrindu. Būtina atsisakyti rinkos sąlygų švietime ir pripažinti švietimą kaip viešąjį gėrį. Turime pripažinti, kad kiekvienas vaikas yra reikalingas ir gabus, ir sudaryti jam sąlygas mokytis ir studijuoti pagal savo norus ir gebėjimus, kas įtvirtinta Lietuvos Konstitucijoje.

Tam galimybė yra.  Lietuva yra UNESCO narė, ji pasitvirtino Jungtinių Tautų Darnaus vystymosi darbotvarkę ir taip įsipareigojo naujam pasaulinio švietimo tikslui: užtikrinti įtraukųjį ir lygiavertį kokybišką švietimą bei skatinti visą gyvenimą trunkantį mokymą.

Šaltinis: pranešimas spaudai
Kopijuoti, platinti, skelbti bet kokią portalo News.lt informaciją be raštiško redakcijos sutikimo draudžiama.

facebook komentarai

Naujas komentaras


Captcha

susiję straipsniai

VDU bus įkurtas pirmasis Lietuvoje Kūrybinių ir kultūrinių inovacijų kompetencijos centras

Bendradarbiaujant su italų mokslininkais ir sekant Australijos, D. Britanijos ir kitų šalių pavyzdžiu, Lietuvoje bus steigiamas pirmasis Kūrybinių ir kultūrinių inovacijų kompetencijos centras – Vytauto Didžiojo universitetas (VDU) laimėjo šio centro kūrimui skirtą Europos Komisi... skaityti »

Populiariausi straipsniai

Dilema nerandantiems darbo: laukti, kol pasikeis rinka, ar persikvalifikuoti?

Nors šių metų rugpjūčio 1 d. Lietuvos darbo biržoje buvo registruota 134,1 tūkst. darbo ieškančių žmonių, nesutampa darbdavių ir darbuotojų lūkesčiai dėl darbo pobūdžio. skaityti »

Rugsėjo stresas: kaip apsaugoti pirmokus ir abiturientus?

Pasak sveikatos specialistų, ruduo kai kuriems moksleiviams, ypač pradinukams ir gimnazistams, sukelia nervinę įtampą, o sergančių jaunuolių skaičiai šokteli kelis kartus. skaityti »

Geriausiems Lietuvos studentams – vardinės LR prezidentų stipendijos

Švietimo ir mokslo ministrė Jurgita Petrauskienė pasirašė įsakymą dėl prezidentų stipendijų 2017–2018 studijų metams skyrimo. skaityti »

Beveik pusė Lietuvos tėvų už vaikų lavinimą planuoja mokėti pinigus

Lietuvos tėvai vis daugiau dėmesio ir finansų skiria vaikų lavinimui bei ugdymui. skaityti »

Jaunieji geografai tarptautinėje olimpiadoje pasipuošė visų spalvų medaliais

Lietuvos jaunųjų geografų komanda iš Serbijoje vykusios tarptautinės geografijos olimpiados grįžo su visų spalvų medaliais. Lietuvos atstovai iškovojo vieną aukso, du sidabro ir vieną bronzos medalius. Tai geriausias Lietuvos komandos pasiekimas per visą geografijos olimpiadų istoriją. skaityti »

Skiriant valstybės finansavimą moksliniams tyrimams – orientacija į kokybę

Finansuojant mokslinius tyrimus ypatingas dėmesys bus skiriamas kokybei. 60 proc. lėšų moksliniams tyrimams bus skiriama pagal kokybinius parametrus, 40 proc. lėšų – pagal kiekybinius rodiklius. skaityti »

Į pagalbą mokytojams: parengtos rekomendacijos, padėsiančios atpažinti smurtą patyrusius vaikus ir jiems padėti

Mokytojai ir kiti mokyklos darbuotojai gali greičiausiai pastebėti skriaudžiamą vaiką ir jam padėti. skaityti »

Regionų bibliotekose – nemokama teisinė pagalba

Prieš kelis mėnesius pradėję teikti nemokamą teisinę pagalbą nuotoliniu būdu, Vilniaus universiteto (VU) Teisės klinikos konsultantai pastebi: teisinių paslaugų poreikis yra didžiulis, tačiau jos įkandamos ne visiems. skaityti »

Priimamos paraiškos dėl atnaujintos Vlado Jurgučio premijos ir naujos Lietuvos banko premijos už disertaciją

Visą rugpjūtį ir pirmąją rugsėjo pusę Lietuvos bankui galima teikti paraiškas dėl dviejų premijų, skiriamų už ekonomikos srities mokslinės veiklos pasiekimus. skaityti »

Irane vykusioje tarptautinėje informatikos olimpiadoje pelnytas bronzos medalis

Liepos 28–rugpjūčio 4 dienomis Teherane Irane vykusioje tarptautinėje informatikos olimpiadoje Kauno technologijos universiteto gimnazijos dešimtokas Gediminas Lelešius (mokytoja Kristina Serapinaitė) laimėjo bronzos medalį. skaityti »