Geriausia dovana šiuolaikiniam vaikui – robotas?

Šiuolaikiniai vaikai su džiaugsmu sutiktų mokytojus ir netgi savo tėvus pakeisti robotais. Tai rodo kompanijų „Latitude“ ir LEGO užsakytas socialinis tyrimas, kurio metu aktyviai dalyvavo 350 vaikų iš Jungtinės Karalystės, Australijos, Vokietijos, JAV, Prancūzijos ir Pietų Afrikos Respublikos. Apklausoje dalyvavusių vaikų amžius svyravo nuo 8 iki 12 metų.

Tyrimo metu vaikai galėjo nupiešti, kaip įsivaizduoja ateitį ir ar joje būtų robotų. Apžvelgus surinktus duomenis, paaiškėjo įdomūs rezultatai. 38 proc. vaikų buvo įsitikinę, kad jau netolimoje ateityje robotai jiems padės mokytis, o dar 38 proc. tikisi, kad jie bus puikūs žaidimų partneriai.

Be to, abiejose grupėse vaikai buvo įsitikinę, kad robotai būtų žymiai geresni mokytojai. 66 proc. vaikų neabejojo, kad netrukus robotų intelektas taps toks pat kaip ir žmonių, tad jie galės ne tik būti pagalbininkais, bet ir savarankiškai tvarkyti daugelį reikalų.

Nors tai tik vaikų svajonės, nevaržomos žinių apie šiuolaikinio mokslo ir technologijų galimybes, tačiau iš karto matosi labai teigiamas vaikų požiūris į robotus. Prieš keliolika metų mobilusis telefonas ar asmeninis kompiuteris vaikams dar buvo didžiulė dovana, o dabartinei interneto kartai – tai kasdienės priemonės. Tad kuo vėl sužavėti vaikus? Ir čia daugiausiai galimybių turi robotai.

Šioje srityje sistemingai ir labai sėkmingai darbuojasi LEGO kompanija. Retas robotais besidomintis entuziastas negirdėjęs „LEGO Mindstorms“ pavadinimo. Tai vienas iš šiuo metu visame pasaulyje populiariausių techninės bei programinės įrangos rinkinių, leidžiančių kurti nedidelius, lengvai modifikuojamus, programuojamus robotus.

Pirmą kartą rinkoje šis rinkinys pristatytas 1998 m. – tuomet jis buvo vadinamas „LEGO Mindstorms Robotic Invention System“. Po aštuonerių metų (2006 m.) pristatytas „LEGO Mindstorms NXT 1.0“, o dar po rejų (2009 m.) – antros kartos LEGO grupės robotų produktai „LEGO Mindstorms NXT 2.0“. 

Formaliai rašoma, kad šis rinkinys skiriamas vaikams nuo 10 metų, tačiau juo netruko susidomėti ne tik vaikai, bet ir smalsus jaunimas bei kūrybingi, seniai vaikystę pamiršę entuziastai. O ir ko tik neprimąstyta – interneto platybėse galima rasti visą aibę su „LEGO Mindstorms NXT 2.0“ sukurtų robotų, sukiojančių Rubiko kubą, judančių po labirintus, statančių žaislinius namus, imituojančių gamybos linijas ar net sprendžiančių sudoku kryžiažodžius.

Yra ir pasaulinio lygio lietuviškų projektų, sukurtų naudojantis tuo pačiu „LEGO Mindstorms NXT 2.0“ rinkiniu, – tai Andriaus Šuto sukonstruotas robotas, gebantis surinkti Rubiko kubą.

Taigi robotų kūrimas šiais laikais tampa jau ne mokslininkų ar inžinierių privilegija, bet realia galimybe visiems entuziastams, net vaikams. Tačiau ar tokios tendencijos jaučiamos ir Lietuvoje? Tai kad lietuviai puikiai įvaldė internetą, kompiuterius ir telefonus, abejonių nekyla. O ar jiems patinka kurti robotus? Specializuotos elektroninės robotų parduotuvės direktorius, informatikos mokslų daktaras Tomas Anbinderis neabejoja, kad ši veikla patinka ir lietuviams. Mat rinkinį „LEGO Mindstorms NXT 2.0“, kurio kaina lietuviškais masteliais nėra tokia ir maža, perka ne tik robototechnikai neabejingi pirkėjai, bet ir mokyklos, universitetai, panaudojantys LEGO konstruktorių laboratoriniuose darbuose ir kituose praktiniuose užsiėmimuose. 

Pasak dr. Tomo Anbinderio, Lietuvoje netrūksta robotais besidominčių žmonių, tad tokie konstruktorių rinkiniai yra gana gerai žinomi, tik gal ne visiems prieinami. O ir ateityje robotų populiarumas tik augs – pašnekovo nuomone, tik laiko klausimas, kada buitiniai robotai taps tokie pat populiarūs kaip mobilusis telefonas ar kompiuteris.