Lietuvos bankas veiks ne tik kaip reiklus reguliuotojas, bet ir kaip prižiūrimų rinkos dalyvių partneris

Absoliuti dauguma Lietuvos banko prižiūrimų finansų rinkos dalyvių pripažįsta, kad centrinio banko priežiūra yra veiksminga, o respondentai aukštai vertina priežiūros darbuotojų kompetenciją ir elgesį, – tai rodo pirmą kartą atliktos tokio pobūdžio apklausos rezultatai. Iš centrinio banko rinkos dalyviai tikisi konsultacijų ir pagalbos, operatyvios reakcijos į paklausimus ir pranešimus, platesnių galimybių dokumentus teikti elektronine forma.

„Atviras dialogas su prižiūrimais rinkos dalyviais mums yra vienas iš kertinių principų kuriant naujovėms atvirą, patrauklią ir konkurencingą finansų sektoriaus reguliacinę aplinką. Todėl, atlikę apklausą ir atsižvelgę į rinkos dalyvių siūlymus, įgyvendiname visą paketą efektyvumą didinančių ir bendradarbiavimą su rinkos dalyviais skatinančių priemonių“, – sako Lietuvos banko valdybos pirmininkas Vitas Vasiliauskas.

Apklausus 350 prižiūrimų finansų įstaigų atstovų, paaiškėjo, kad beveik 80 proc. jų mano, jog Lietuvos banko vykdoma priežiūra yra greičiau ar labai veiksminga. Didžioji dalis respondentų aukštai įvertino ne tik priežiūros pareigūnų profesinę kompetenciją, bet ir jų elgseną bendraujant su rinkos dalyviais – darbuotojų bendradarbiavimą kaip labai ar greičiau gerą įvertino keturi iš penkių apklaustųjų.

Paklausti apie tobulintinas priežiūros sritis, respondentai nurodė, kad turėtų būti sudaromos galimybės kiek galima daugiau dokumentų pateikti elektronine forma. Respondentų nuomone, Lietuvos bankas turėtų tolygiau prižiūrėti visus finansų rinkos dalyvius, proporcingai taikyti reikalavimus ir dideliems, ir mažiems rinkos dalyviams, labiau gilintis į pažeidimų aplinkybes, daugiau konsultuotis dėl rengiamų teisės aktų projektų ir padėti rinkos dalyviams. Be to, rinkos dalyviai tikisi greitesnės reakcijos į pateikiamus pastebėjimus dėl kitų rinkos dalyvių daromų teisės aktų pažeidimų.

Atsižvelgdamas į rinkos dalyvių siūlymus, Lietuvos bankas kai kuriuos pokyčius jau įgyvendino arba rengiasi įgyvendinti artimiausioje ateityje. Pavyzdžiui, numatomi periodiški susitikimai su finansų rinkos dalyviais – jų metu bus pristatomi planuojami reguliacinės aplinkos pokyčiai, konsultuojamasi dėl administracinių barjerų šalinimo. Per artimiausius metus bus peržiūrėti ir reguliavimo reikalavimai įvertinant, ar nėra perteklinės administracinė naštos. Lygiagrečiai bus peržiūrėtas ir licencijos suteikimo procesas, siekiant jį kiek įmanoma labiau supaprastinti ir paspartinti. Lietuvos banke taip pat bus įgyvendinamas „vieno langelio“ principas susitikimams su potencialiais finansų rinkos dalyviais organizuoti ir konsultacijoms teikti.

Siekiant greičiau informuoti rinkos dalyvius, jie skatinami naudotis raštų e. pristatymo sistema, o jau artimiausiu metu Lietuvos banko dokumentų valdymo sistema bus pritaikyta elektroniniam parašui, sudarant galimybes visus dokumentus pateikti elektronine forma.

Siekdamas greičiau reaguoti į pranešimus apie daromus pažeidimus, Lietuvos bankas jau įdiegė sistemą, kuri užtikrina apie pažeidimus pranešančių asmenų informavimą, jų tapatybės duomenų apsaugą, numatant galimybę apie pažeidimus pranešti anonimiškai. Ši sistema sudarys sąlygas nustatyti ir ištirti pažeidimus, kurie įprastomis priemonėmis yra sunkiai nustatomi, pavyzdžiui, piktnaudžiavimo rinkoje atvejus.

Lietuvos bankas nuo šių metų pradėjo skelbti išankstinį numatomų patikrinimų grafiką. Taip siekiama užtikrinti sklandesnį priežiūros institucijos ir rinkos dalyvių bendravimą, operatyvesnį priežiūrai reikalingos informacijos pateikimą. Tačiau prireikus ir toliau bus atliekami netikėti, tiksliniai patikrinimai be išankstinio tikrinamų subjektų perspėjimo.

Strateginėse 2017–2020 m. veiklos kryptyse Lietuvos bankas numato tapti inovacijas ir tvarų finansų rinkos augimą skatinančiu finansų sektoriaus partneriu. Mažinant administracinius barjerus, siekiama, kad finansų rinkos dalyviai priežiūrą ir reguliacinę aplinką vertintų kaip palankią.