SEB banko apklausa: Lietuvos mažos ir vidutinės įmonės gyvena permainų ritmu

Publikuota: 2014 m. lapkričio 6 d. ketvirtadienis

Lietuvos mažos ir vidutinės įmonės, planuodamos 2015 metus, laikosi nuosaikesnių finansinio augimo planų negu prognozuodamos savo veiklą 2014-iesiems. Kita vertus kitąmet jos žada kiek labiau didinti pardavimo mastą užsienyje, kurti daugiau naujų darbo vietų ir kur kas daugiau siūlyti produktų ir paslaugų naujovių negu prieš metus. Tokius mažų ir vidutinių įmonių ketinimus atskleidė SEB banko trečius metus iš eilės atliekama šio segmento įmonių apklausa „Verslo barometras“.

Kitais metais apyvartos augimo iš viso tikisi 7 iš 10 šalies mažų ir vidutinių įmonių (69 proc.). Lyginant su apklausa, kai verslininkai prognozavo 2014-ųjų veiklą, tokių įmonių buvo beveik 9 iš 10 (88 proc.). Tuo tarpu apyvartos sumažėjimą 2015 metais planuoja 3 iš 10 šio segmento įmonių (31 proc.).

Pasak Virginijaus Doveikos, SEB banko prezidento pavaduotojo ir Mažmeninės bankininkystės tarnybos direktoriaus, smulkusis ir vidutinis verslas yra bene labiausiai priklausomas nuo vidaus vartojimo tendencijų, kurios kol kas verslininkų nenuteikia optimistiškai. „Nuo metų vidurio stebime, kaip gyventojų lūkesčiai prastėja. Ir tam, ko gero, pirmiausia daug įtakos turi sparčiai besivystęs ir šiandien daug neapibrėžtumo turintis Rusijos ir Ukrainos konfliktas. Tuo tarpu euro įvedimo 2015 metais veiksnys, turėjęs didelę įtaką vartotojų elgesiui pirmą šių metų pusmetį, dabar vaidina šiek tiek mažesnį vaidmenį. Taigi matyti, kad įmonės, reaguodamos į gyventojų nuotaikas, nesitiki didelio vartojimo pakilimo bent jau artimiausiu metu“, – sako V. Doveika.

SEB banko apklausos duomenimis, 53 proc. įmonių, besitikinčių apyvartos augimo, planuoja, kad ji padidės iki 15 procentų. Tuo tarpu didesnio jos augimo tikisi 16 proc. verslininkų.

Vertinant pagal veiklos sektorius, optimistiškiausios yra IT ir telekomunikacijų, taip pat statybų mažos ir vidutinės įmonės. Tuo tarpu apyvartos sumažėjimo kitąmet daugiausia tikisi prekybos ir transporto bei logistikos bendrovės.

Mažos ir vidutinės įmonės dėl ne taip sparčiai augančio vidaus vartojimo, kaip buvo tikėtasi šių metų pradžioje, šiek tiek daugiau dėmesio žada skirti užsienio rinkoms. 2015 metais trečdalis (33 proc.) įmonių ketina ieškoti naujų rinkų arba plėstis dabartinėse. Tai yra 3 proc. punktais daugiau negu prognozuojant 2014-ųjų veiklą. Vis tik didelė dalis (67 proc.) įmonių kitąmet ir toliau produktus ir paslaugas pirmiausiai siūlys vidaus rinkoje.

„Eksporto plėtros mažėjimą, kurį įmonės prognozavo 2014 metams, buvo galima paaiškinti tuo, kad gerėjo lūkesčiai dėl vidaus rinkos paklausos. Tačiau, pasikeitus gyventojų nuotaikomis, mažos ir vidutinės įmonės ieško naujų augimo sprendimų, o vienas iš jų gali būti aktyvesnė plėtra į užsienį. Vis dėlto, didelė dalis mažų ir vidutinių įmonių tam neturi nei finansinių, nei žmogiškųjų išteklių. Be to, ir rizika, kurią prisiima mažos ir vidutinės įmonės, žengdamos į naujas rinkas, yra kur kas didesnė negu didelių įmonių, kurios turi daugiau galimybių diversifikuoti savo pardavimus. Todėl eksporto plėtra smulkiajame ir vidutiniame versle nėra masinis reiškinys“, – sako V. Doveika.

Mažų ir vidutinių įmonių apklausos duomenimis, 2015 metais 3 iš 10 įmonių (29 proc.) planuoja didinti savo darbuotojų skaičių. Lyginant su apklausa, kai verslininkai prognozavo 2014–ųjų veiklą, tokių įmonių buvo 2 iš 10 (22 proc.).

„Daugiausia naujų darbo vietų kurti ketina daugiausiai perspektyvų augti įžvelgiančios IT ir telekomunikacijų, taip pat statybų bendrovės. Pastarųjų tokį nusiteikimą lemia vis didėjantis renovacijos darbų mastas, o IT sektorius ir toliau yra patraukliausias investuotojams, kurie nuolat ieško perspektyvių technologijų bendrovių Lietuvoje“, – sako V. Doveika.

Apklausa taip pat rodo, kad gerokai daugiau negu pusė mažų ir vidutinių įmonių (65 proc.) kitąmet darbuotojų skaičiaus nekeis (prognozuojant 2014–ųjų veiklą, tokių buvo dešimtadaliu daugiau – 75 proc.), o 6 proc. planuoja darbuotojų atleidimą (prognozuojant 2014-ųjų veiklą – 3 proc.).

Dar viena palanki žinia rinkai – inovacijų pasiūlos augimas. SEB banko apklausos duomenimis, beveik pusė šalies mažų ir vidutinių įmonių (46 proc.) kitais metais siūlys paslaugų ar produktų naujovių.

„Kai įmonės prognozavo 2014 metų veiklą, inovacijoms buvo skiriama kur kas mažiau dėmesio – naujovių tuomet ketino pasiūlyti tik ketvirtadalis mažų ir vidutinių įmonių. Šis pokytis labai džiugina, kadangi inovacijų taikymas versle yra vienas pagrindinių aukšto konkurencingumo rodiklių“, – sako V. Doveika.

Pasak jo, atsigręžti į inovacijas įmones skatina pačių poreikis dirbti našiau ir kokybiškiau, taip pat įvairios naujovių skatinimo versle programos, konferencijos.

2015 metais daugiausia produktų ir paslaugų naujovių Lietuvoje žada IT ir telekomunikacijų (63 proc.), pramonės (60 proc.) ir prekybos (53 proc.) mažos ir vidutinės įmonės.

Mažų ir vidutinių įmonių apklausą, kurios metu verslininkai teikė veiklos prognozes 2015 metams, SEB bankas atliko šių metų rugsėjo mėnesį. Iš viso apklausta 1 266 įmonės, kurioms bankas teikia savo paslaugas.

Šaltinis: seb.lt
Kopijuoti, platinti, skelbti bet kokią portalo News.lt informaciją be raštiško redakcijos sutikimo draudžiama.

facebook komentarai

Naujas komentaras


Captcha

Susitikime su EBPO – dėmesys nuosekliai narystės siekiančios Lietuvos pažangai

Lietuvos stojimo į Ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizaciją (EBPO) progresas, vertinimai EBPO komitetuose, kuriuose pagal kompetenciją dalyvauja Finansų ministerijos atstovai, bei tolimesni stojimo į EBPO veiksmai. skaityti »

Lietuva sensta, kokia išeitis?

2016-ais metais Lietuva užėmė 16 vietą pagal visų gyventojų amžiaus vidurkį, kuris siekė 43 metus. skaityti »

Baltijos šalių bankų vadovai diskutuoja apie finansines technologijas

Liepos 17 – 18 dienomis Kaune susitinka Lietuvos, Latvijos ir Estijos nacionalinių centrinių bankų valdytojai Vitas Vasiliauskas, Ilmaras Rimševičius (Ilmārs Rimšēvičs) ir Ardas Hansonas (Ardo Hansson). skaityti »

Lietuviai savo verslumą ir verslininkus vertina geriau nei latviai ir estai

Lietuviai mano, kad verslo pradžiai svarbiausia turėti pakankamai santaupų ir puikią idėją, o latviai, kad svarbiausia yra žinios. skaityti »

Daugiau nei pusė lietuvių finansiškai neraštingi ir nemoka taupyti

Tyrimai parodė, kad dažnas lietuvis negali pasigirti net elementariausiomis finansinėmis žiniomis. skaityti »

Daugiau nei 600 šauktinių ragina kartu giedoti Tautišką giesmę minint Valstybės dieną

Liepos 6-ąją „Tautiška giesmė“ skambės nuo 100 Lietuvos piliakalnių. skaityti »

V. Vasiliauskas: finansinės inovacijos turi didžiulį potencialą – tereikia jas protingai „įdarbinti“

Naujų galimybių verslui ir vartotojams atveriančios finansinės inovacijos gali tapti tuo smagiu arkliuku, kuris trūktelės tiek šalies, tiek pasaulio ekonomiką, pabrėžia Lietuvos banko valdybos pirmininkas Vitas Vasiliauskas, skaitantis pranešimą globalizacijos iššūkiams skirtoje konferencijoje Hamburge. skaityti »

Lietuvos verslininkai baiminasi ES skilimo

Realybe virtęs Didžiosios Britanijos pasitraukimo iš Europos Sąjungos scenarijus ir galimas bendrijos skilimas tapo didžiausia išorės grėsme Lietuvos verslo plėtrai. skaityti »

Kartų skirtumai: jaunimas nori verslą kurti individualiai, vyresni – su šeima

DNB banko užsakymu bendrovės „Spinter tyrimai“ atliktas Lietuvos gyventojų verslumo tyrimas rodo, kad jaunimas kur kas palankiau vertina galimybes kurti verslą, taip pat renkasi modernesnes sritis. skaityti »

Išmanusis žymėjimas pasiteisino – Vilniuje sutvarkyta 4 kartus daugiau duobių

Išmanioji programėlė „Waze“ padėjo Vilniuje užregistruoti per 2000 duobių. skaityti »