Karjeros ekspertė: „Karjeros pasirinkimas – visą gyvenimą trunkantis sprendimas“

Publikuota: 2014 m. vasario 5 d. trečiadienis

Didžiausia visų vaikų svajonė – užaugti. „Kai būsiu didelis, vairuosiu autobusą“, – sako penkerių metukų pyplys ir nė neįtaria, kad jis jau pradeda rinktis profesiją. Karjeros klausimas, vienokia ar kitokia forma, žmones lydi visą gyvenimą, tačiau tikriausiai niekada nebūna toks svarbus, kaip paskutinėse mokyklos klasėse ir universiteto kursuose, kai karjeros kelias pradeda įgauti realias apybraižas.

„Labai svarbu numatyti tikslus, turėti karjeros viziją, – teigia Kauno technologijos universiteto (KTU) Karjeros centro vadovė Jolanta Kavalė, – verta savęs paklausti, ką norėtum būti pasiekęs po penkerių, dešimties ar dvidešimties metų. Tokios minčių ir svajonių pratybos padeda materializuoti savo siekiamybę.“

Pasak karjeros specialistės, daugelis atėjusiųjų konsultuotis pas karjeros konsultantą, nori sužinoti, ar teisingai elgiasi priimdami vieną ar kitą sprendimą, ar jie pasieks savo gero gyvenimo viziją. Tačiau esmė ta, kad gero gyvenimo sąvoka kiekvienam yra vis kitokia.

Kas yra geras gyvenimas?

Įdomaus amerikiečių psichologių L. A. King ir C. A. Napa atlikto tyrimo duomenimis, žmonės, atsakydami į klausimą, kas yra geras gyvenimas, dažniausiai nurodė bendrą laimės jausmą ir prasmingumo pajautimą. Kita psichologė – Sheila J. Henderson – siekdama išsiaiškinti, kas žmonėms teikia džiaugsmą profesine prasme, atiliko giluminį aštuonių savo profesiniu gyvenimu patenkintų žmonių interviu. Psichologė pastebėjo tam tikrų apklaustųjų žmonių karjeros kelio panašumų. Pavyzdžiui, daugelis iš jų teigė, kad jie tiesiog atsitiktinai išbandė kažkokią veiklą, kuri jiems teikė džiaugsmo, ir, kita vertus, beveik visi prisipažino kažkuriuo savo karjeros momentu atsisakę dirbti tai, kas džiaugsmo neteikia. Tarp tyrime dalyvavusiųjų buvo policininkas, matematikos dėstytojas, sekretorė, kirpėjas, mokyklų inspektorius... Karjeros pobūdis ar užimamų pareigų lygis pats savaime nėra gero gyvenimo garantas.

„Yra žmonių, kurie visą gyvenimą plaukia pasroviui, ir jo pabaigoje suvokia, kad iššvaistė jį nereikšmingiems ir nereikalingiems dalykams. Rasti savyje pašaukimą – talentą kokiai nors veiklai – yra didžiulė vertybė, kuri teikia begalinį pasitenkinimą“, – sako J. Kavalė.

Esminiai klausimai renkantis karjerą

Psichologai, karjeros konsultantai, koučingo specialistai, mamos, močiutės, mokytojai, dėstytojai ir draugai siūlo daugybę receptų, kaip atrasti džiuginančią veiklą. Pavyzdžiui, vienas iš jų, nurodytas ir pastraipoje viršuje, yra išbandyti kiek galima daugiau užsiėmimų, ir patirti, kuris iš jų teikia didžiausią pasitenkinimą. Veiklos išbandymas, naudingas savęs pažinimui, kartu yra ir karjeros kelio grunto klojimas. „Darbinė patirtis yra svarbi detalė jauno specialisto kompetencijų pakete. Darbdaviai tikrai atskiria, ar studentas dalyvavo ES projekte „Verslumas“ ir žaidė darbinę veiklą imituojančius žaidimus, ar klausėsi paskaitų apie įmonės kūrimą, ar atliko praktiką vasaros metu“, – teigia J. Kavalė.

Karjeros teoretikai teigia, jog neretai, rinkdamiesi karjerą, ignoruojame esminius dalykus. Pavyzdžiui, savęs klausiame: „Ką aš galiu?“, „Ką moku?“, „Kaip geriausiai galėčiau šiuos gebėjimus pritaikyti?“, tačiau nepasveriame, kaip vienas ar kitas karjeros sprendimas atrodo bendrame gyvenimo kontekste. Juk žmogui, labiau už viską vertinančiam laisvę, nepatiks dirbti biure nustatytomis valandomis, o tas, kuris pats mėgsta vadovauti, negalės paklusti kitų nurodymams. Galima atlikti daugelį sudėtingų testų, tačiau save pažinti padeda ir atsakymai į pačius paprasčiausius klausimus: „Ko aš noriu?“, „Ką veikiu čia ir dabar?“, „Kaip gyvensiu toliau?“

Darbą reikia rinktis pagal tai, koks esi

Garsus karjeros analitikas Vernon G. Zunker siūlo karjerą rinktis pagal gyvenimo stiliaus kryptis. Jų ekspertas išskiria net vienuolika. Tai: orientacija į finansus (1) – tokiems žmonėms svarbu turėti „išsipūtusią“ sąskaitą banke, rodytis visuomenėje, mėgautis prabanga; įsitraukimo į bendruomenę orientacija (2) – tokie žmonės yra laimingi, jausdami, kad padeda kitiems; orientacija į šeimą (3) – svarbu daug laiko praleisti su šeima, užtikrinti saugų ir laimingą jų gyvenimą; orientacija į profesionalumą (4) – per profesinę veiklą tokie žmonės save realizuoja; orientacija į lyderystę (5) – svarbu prisiimti atsakomybę už kitus žmones, vadovauti jiems; orientacija į išsilavinimą (6) – tokie žmonės nuolat mokosi, renkasi darbą, kuriame galima pasiekti aukšto lygio mokslo rezultatų; orientacija į struktūruotą darbo aplinką (7) – pasirenkamas darbas be įtampos, suteikiantis pakankamai laisvo laiko, be didesnės atsakomybės ar reikšmingų vaidmenų; orientacija į laisvalaikį (8) – tokie žmonės dirba tam, kad galėtų užsiimti savo mėgstama veikla po darbo, jie realizuoja save už profesinės veiklos ribų; orientacija į saugumą (9) – tokie žmonės dažnai renkasi dideles bendroves su ilgamete veiklos patirtimi, nes vertina socialines garantijas ir negali pakęsti netikėtumų; orientacija į mobilumą (10) – svarbi galimybė keisti aplinką, keliauti, gyventi skirtingose vietovėse; orientacija į darbą ir laisvalaikį gryname ore (11) – tokie žmonės vertina galimybę leisti laiką gryname ore, jiems rūpi gamtosauga.

Teorinių modelių, kuriuos galima „pasimatuoti“, yra ir daugiau. Jie naudingi tuo, kad padeda pažvelgti į karjeros pasirinkimus tarsi iš paukščio skrydžio – įvertinti juos bendrame gyvenimo peizaže. Tačiau nė viena teorija, nė vienas testas, ir nė vienas konsultantas negali prisiimti atsakomybės – sprendimą tenka priimti patiems.

Prasmingas darbas – svarbus karjeros komponentas

Jolanta Kavalė primena ir antrąjį gero gyvenimo komponentą – prasmingumo pajautimą. „Gyvenime turime išlaikyti „imu ir duodu“ pusiausvyrą, siekdami atiduoti aplinkai daugiau, nei iš jos imame“, – teigia KTU Karjeros centro vadovė. Pasak karjeros konsultantės, šiandien jauni žmonės mąsto nebe individualiai, o sistemiškai, suprasdami, kad viskas pasaulyje susiję priežasties-pasekmės ryšiais, kad įvykiai tolimiausiuose pasaulio kampeliuose veikia mus visus, kad gyvoji ir negyvoji gamta yra glaudžiai susiję, jie žino, kad visi „sėdime vienoje valtyje“.

„Šiuolaikinis jaunimas, pavyzdžiui, mieliau renkasi menkai apmokamą padavėjo darbą, negu dirba krupjė azartinių lošimų salone, pardavimo vadybininkais prestižinėje tabako kompanijoje ar niekam nereikalingos produkcijos siūlytojais. Jauni žmonės suvokia, kas yra tikroji vertė, o kas tik nuolat kintantys įgeidžiai, reklama. Todėl, mamų ir tėčių siaubui, jie renkasi tokias profesijas, kurios atliepia jų pašaukimą, neklausydami patarimų, apie tai, kad derėtų, visų pirma, rinktis gerai apmokamą darbą ir užtikriną ateitį“, – optimistiškai jaunų žmonių pasirinkimus vertina J. Kavalė.

Karjeros pasirinkimas – visą gyvenimą trunkantis sprendimas. Pasaulis keičiasi kasdien. Specialybių, kurios populiarios šiandien, rytoj gali ir nebelikti. Tačiau klausimai, kuriuos reikėtų sau užduoti, reaguojant į besikeičiančią aplinką, išlieka tie patys: „Kas aš esu?“, „Ko aš noriu?“ ir „Kuo galiu būti naudingas sau ir aplinkai?“ Kuo dažniau sau juos užduodame, tuo geresnį gyvenimą kuriame. Sau ir kitiems.

Šaltinis: pranešimas spaudai
Kopijuoti, platinti, skelbti bet kokią portalo News.lt informaciją be raštiško redakcijos sutikimo draudžiama.

facebook komentarai

Naujas komentaras


Captcha

susiję straipsniai

Populiariausi straipsniai

S. Kropas. Laimikiai tik po to, kai pasirūpinsime tinkamais įrankiais

Per pastarąjį dešimtmetį finansinis raštingumas tapo ne tik EBPO, bet ir G20 šalių prioritetinės politikos objektu. skaityti »

Vaizdo žaidimai – daugiau nei vien pramoga: kodėl naudinga žaisti?

Kiekvienas žaidimas gali pasitarnauti ir kaip edukacijos šaltinis, įsitikinusi žaidimų kūrėjų įmonės „SneakyBox“ verslo plėtros vadovė Eglė Čiuoderienė. Pasak specialistės, skirtingi žaidimai padeda ugdyti loginį, kritinį, strateginį mąstymą, lavina atmintį, kūrybiškumą ir dar daugiau. skaityti »

Lietuva kartu su Šveicarija įgyvendino 20 bendrų mokslo projektų

Sėkmingai įvykdyta bendra Lietuvos ir Šveicarijos 2011–2016 m. mokslinių tyrimų programa. Per ketverius metus vykdant šią programą finansuota 20 bendrų mokslo projektų. Tam iš viso skirta 10,649 Šveicarijos frankų. skaityti »

Šią vasarą – dar daugiau nemokamų užsiėmimų mokiniams

Daugiau kaip 200 įvairių įstaigų – mokyklų, profesinio rengimo centrų, bibliotekų – įsijungė į akciją „Atverk duris vasarai“ ir per mokinių atostogas siūlys įdomius nemokamus užsiėmimus vaikams. skaityti »

Projektas „Moksleiviai į Vyriausybę“ kviečia spręsti jaunimo emigracijos problemas

Kol jaunoji Lietuvos karta dar visiškai nepaniro į ilgųjų vasaros atostogų sūkurį, LR Vyriausybės kanceliarija kviečia moksleivius registruotis į rugpjūtį vyksiantį projektą „Moksleiviai į Vyriausybę“, kuris šiemet kvies spręsti jaunimo emigracijos problemas. skaityti »

VU mokslininkai tapo globalaus kosmoso tyrimų projekto dalimi

Iš Žemės į kosmosą vienas po kito kyla mažieji palydovai, skirti Žemės termosferos sluoksniui tyrinėti. Prie šio projekto prisideda ir lietuviai – Vilniaus universiteto (VU) mokslininkai paleis trečiąjį lietuvišką palydovą „Lituanica SAT-2“. skaityti »

Atviros universitetinės studijos internete: patogus būdas tobulėti

Vytauto Didžiojo universiteto Inovatyvių studijų institutas pristatė atviras elektronines studijas, leidžiančias visiems norintiems mokytis atskirų studijų dalykų nuotoliniu būdu. skaityti »

Martyno Mažvydo biblioteka atidaro Laisvalaikio skaityklą

Lietuvos nacionalinės Martyno Mažvydo biblioteka kviečia išsirinkti mėgstamiausią knygą, neštis ją į namus ir skaityti, skaityti, dar kartą skaityti... skaityti »

Paskelbti antrosios nacionalinės teisės žinių olimpiados nugalėtojai

Daugiau kaip 800 moksleivių. Virš 70 Lietuvos mokyklų ir gimnazijų. Tokia įspūdinga antrosios Nacionalinės teisės žinių olimpiados dalyvių statistika, o gegužės 18 dieną Teisingumo ministerijoje iškilmingai apdovanoti ir šių metų renginio nugalėtojai. skaityti »

Beveik 270 elektroninių knygų skaityklių pasieks savivaldybių bibliotekas

Vyriausybė pritarė Kultūros ministerijos siūlymui 268-ias elektroninių knygų skaitykles perduoti savivaldybių nuosavybėn. skaityti »