Didžiosios Britanijos mokslininkai tyrė „lietuviškumą“ studentų tekstuose

Publikuota: 2016 m. gruodžio 5 d. pirmadienis

Mokslininkai iš Lankasterio universiteto (Jungtinė Karalystė) Kauno technologijos universiteto Socialinių, humanitarinių mokslų ir menų fakultete (KTU SHMMF) vykdė „pilotinį“ tyrimą, skirtą atskleisti lietuvių nacionalinio identiteto subtilybes studentų pateiktuose darbuose.

„Mūsų tikslas – ištirti, kaip žmonės geba perteikti savo nacionalinį identitetą, ir palyginti skirtingų tautų atstovus“, teigė lingvistas Johannas Ungeris, kartu su kolega George‘u Greenu, tyrimą atliekantis ir Kaune, ir Lankasteryje.

J. Ungeris teigė, jog susidomėjimas šia tema kilo siekiant geriau atskleisti žmogaus patirtį: „Esu lingvistas, domiuosi tuo, kaip žmonės geba aplinkiniams perteikti – raštu ir žodžiu – savo nacionalinį identitetą. Ypač įdomu palyginti šias dvi šalis – Jungtinė Karalystė šiandien išgyvena didelius pokyčius, o Lietuva yra patyrusi okupaciją ir išsivadavimą nuo Sovietų Sąjungos“.

Tarpdisciplininio tyrimo dalyvių buvo prašoma perrašyti pateiktą tekstą jį padarant kuo labiau lietuvišką (užduotį reikėjo atlikti anglų kalba). Dalyviams nebuvo paaiškinta, kas turima omenyje kalbant apie „lietuviškumą“.

„Mano tyrimų sritis yra kūrybinio proceso analizavimas, tai yra – kaip rašytojai geba atskleisti nacionalinį identitetą savo kūriniais. Tyrimo metu analizuosime, kaip žmonės perteikia skirtingus savo nacionalinio identiteto suvokimo aspektus per kūrybinį tekstą“, – teigė George‘as Greenas, Lankasterio universiteto anglų kalbos ir kūrybinio rašymo departamento vyresnysis tyrėjas.

Mokslininkai stengiasi suderinti tarpdisciplininį požiūrį – nacionalinio identiteto sąvoką atskleisti per kūrybiškumo ir mokslo prizmę.

„Tyrimo fokus grupėje turėjome pradedančius rašytojus – studentus, kurie savo gebėjimus ugdo studijų metu. Kūrybinis rašymas kartu su akademiniu mokymosi procesu padeda atskleisti studento pasaulėžiūrą. Juk nacionalinio naratyvo formavimas prasideda dar mokykloje, kai žinias moksleiviai gauna iš mokytojo, o jis tęsiamas studijų universitete metu“, – pasakojo J. Ungeris.

Didžiosios Britanijos mokslininkų atliktame tyrime atkreipiamas dėmesys ir į vertimo aspektą.

„Kaip vyksta procesas, kai tiesioginis vertimas neįmanomas? Kaip tokiu atveju mums suprasti vieniems kitus? Ar tai išvis įmanoma? Su šia problema yra susidūręs kiekvienas rašytojas. Kalbėdami ar rašydami gimtąja kalba vartojame įprastą, neretai kasdienę kalbą. Kai bandome tą patį perteikti užsienio kalba, mūsų rašymas pasikeičia. Puiki to iliustracija – dramaturgas Samuelis Becketas, kuris, nors ir nebuvo prancūzas, knygas rašė šia kalba, kadangi jautė, kad gali išsireikšti tiksliau“, – samprotauja lingvistas J. Ungeris.

Pasak mokslininkų, lingvistika yra neišvengiamai tarpdisciplininis mokslas: kalbų tyrimuose – nuo neurolingvistikos iki politinės kalbos analizės – visada susiliečia kelios sritys.

„Mokslininkai, kurie niekuomet nepalieka savo tyrimų srities, jaučiasi saugūs, o jų tyrimai neprogresuoja. Inovatyvūs atradimai gali rastis tik vykdant tarpdisciplininius tyrimus“, – yra įsitikinęs Lankasterio universiteto lingvistikos srities tyrėjas J. Ungeris, kartu su kolega G. Greenu vizitavęs KTU.

Šaltinis: pranešimas spaudai
Kopijuoti, platinti, skelbti bet kokią portalo News.lt informaciją be raštiško redakcijos sutikimo draudžiama.

facebook komentarai

Naujas komentaras


Captcha

Populiariausi straipsniai

Inovatyvūs mokymo metodai: mokytojams pamokose siūlys pasitelkti vaizdo žaidimus

Vaizdo žaidimai gali būti ne tik laisvalaikio praleidimo forma, bet ir puiki mokymosi priemonė. skaityti »

Ateityje nanomedžiagos pakeis daugelį tradicinių medžiagų

Novatorius fizikas S. Tamulevičius teigia, kad ateityje nanomedžiagos pakeis daugelį tradicinių medžiagų, kurių ištekliai gamtoje mažėja. skaityti »

Penkios specialybės, kurių Lietuvos darbdaviai ieško dažniausiai

IT specialistus personalo atrankos ekspertai išskiria kaip pačius geidžiamiausius darbo rinkoje. skaityti »

Mokiniai sprendžia: kas svarbiausia kuriant ateities Europos Sąjungą?

Rusijos agresija, pabėgėlių krizė, teroristiniai išpuoliai – šie klausimai aktualūs ne tik ES politikos ekspertams, bet ir mokiniams. skaityti »

MITA patvirtino finansavimą 16 naujų projektų: bus kuriamos perspektyvios technologijos

Išmani apykaklė, apsauganti nuo nuskendimo, gintaro gaminių klasifikatorius, saulės kolektorius mažaenerginiams pastatams, sveikatos dienoraštis, mobili 12V baterija, antenų sistema nanopalydovams, plataus ruožo radaro prototipas – tai tik keletą inovacijų, kurios Lietuvoje bus vystomos 2018 metais. skaityti »

Skelbiama nauja atranka į programą „Renkuosi mokyti!“

Projektas „Renkuosi mokyti – mokyklų kaitai!“ skelbia naują mokyklų ir „Renkuosi mokyti!“ mokytojų atranką. skaityti »

Planuojama pertvarkyti vaikų socializacijos centrus

Per kelis ateinančius metus planuojama iš esmės pertvarkyti vaikų socializacijos centrus, sukuriant šiuolaikiškas įstaigas, kuriose būtų stiprinami socialiniai vaikų įgūdžiai. skaityti »

Ko galėtume pasimokyti iš Suomijos švietimo sistemos?

Suomijos švietimo sistema yra dažnai pateikiama kaip pavyzdys, kuriuo turėtų sekti kiekviena valstybė. skaityti »

XXI amžiaus švietimo sistema turi remtis kūrybiškumo ir atvirumo nesėkmei idėjomis

Mokyklos šiais laikais turi diegti ne tik konkrečios srities žinias, bet ir kūrybiškumą, plačias pažiūras, smalsumą. skaityti »

Programuotojai – pradinių klasių moksleiviai?

Programavimo specialistai įsitikinę, kad mokyti programavimo vaikus būtų tikslinga jau pradinėse klasėse. skaityti »