ES kaimynes lietuviai moko mokslo ir inovacijų strategijų

Publikuota: 2015 m. lapkričio 5 d. ketvirtadienis

Gruzija mokosi iš Lietuvos, kaip ruošiant mokslo ir inovacijų srities strategijas išvengti tradicinių ūkio sektorių dominavimo, Turkija domisi, kaip mes išmatuojame įgyvendinamų strategijų sėkmę, o Albanijai įdomiausia, kaip nustatant šalies sumanios specializacijos prioritetus Lietuvai pavyko išvengti lobistinių grupių interesų ir politikų spaudimo.  

Tokiais klausimais Europos Sąjungos (ES) kaimyninės šalys apipylė Lietuvos Mokslo ir studijų stebėsenos ir analizės centro (MOSTA) atstovus lapkričio 4 dieną Europos komisijos Briuselyje surengtose kūrybinėse dirbtuvėse.

MOSTA, kuri rengė Lietuvos Sumanios specializacijos strategiją, patirtį Europos Komisija įvertino kaip pavyzdinę ir paprašė ją skleisti daugiau kaip 20-yje kitų Europos ir kaimyninių šalių.

Sumani specializacija – tai tam tikra prasme yra Lietuvos ir kitų ES šalių verslo planas, kurio esmė – pamatyti savo šalies pranašumus mokslo ir inovacijų sistemoje ir paversti juos kapitalu. Išryškinus prioritetines sritis, joms skiriamos didžiausios investicijos, jos yra maksimaliai plėtojamos.

MOSTA kūrybinių dirbtuvių tikslas – teikiant kuo daugiau patarimų padėti sumanios specializacijos keliu žengti ES kaimynėms. Kūrybinėse dirbtuvėse iš Lietuvos mokėsi sprendimų priėmėjai iš Albanijos, Armėnijos, Azerbaidžano, Bosnijos ir Hercegovinos, Egipto, Gruzijos, Izraelio, Jordano, Kosovo, Libano, Moldovos, Juodkalnijos, Maroko, Palestinos, Serbijos, Tuniso, Turkijos, Ukrainos ir Makedonijos.

„Europos komisija prašo mūsų kuo plačiau dalintis išmoktomis pamokomis ir mūsų taikoma metodika. Mes akcentuojame kitoms šalims, kad sumanios specializacijos rengimas ir įgyvendinimas yra mokymosi procesas – rezultatų čia greit nepamatysi. Sutelkti suinteresuotas šalis, politinę valią, ir finansinius resursus prioritetų nustatymui ir įgyvendinimui yra labai sudėtinga. Svarbu, kad procesas būtų viešas ir atviras“, – sakė MOSTA direktorė Jurgita Petrauskienė.

Pasak jos, pagrindinius inovacijų sistemos iššūkius kelia: strateginių prioritetų, programų, finansavimo bei institucijų fragmentacija, bendradarbiavimo tarp institucijų trūkumas, didelė priklausomybė nuo struktūrinių fondų paramos. Lietuvoje dominuoja tradiciniai sektoriai, kuriuose – mažai arba jokio žiniomis paremto augimo, strategijų įgyvendinimas yra orientuotas į procesą, o ne rezultatus. Pastangos išjudinti mokslą ir inovacijas dar vis nesukuria kritinės masės. Sumani specializacija yra puiki galimybė viešąjį finansavimą efektyviai panaudoti tyrimams ir inovacijoms, sudarant sąlygas regionams susikoncentruoti į savo stipriąsias puses ir konkurencinius pranašumus.

J. Petrauskienė atkreipė kitų šalių dėmesį, kad valstybių ekonominė krizė yra puikus metas ženkliai pažangai. Tai paskutinis tokios intensyvios struktūrinės paramos periodas, todėl privalome geriausiu būdu išnaudoti šią galimybę. Tai juk ne parama, tai investicija.

„Lietuvos atvejis rengiant Sumanios specializacijos strategiją yra gerai vertinamas, nes Lietuva tikslingai pasinaudojo kitų šalių gerosios praktikos pavyzdžiais, įtraukė nacionalinių „laimėtojų“ finansavimą, sąžiningai nuėjo visą derybų kelią su suinteresuotomis šalimis ir išskyrė 6 prioritetus“, – komentavo Europos Komisijos Regioninės ir miestų plėtros direktorato Lietuvos, Danijos ir Švedijos skyriaus Lietuvos programos vadovė Ieva Černiūtė.

„Svarbiausias sėkmės veiksnys yra požiūris, mentalitetas. Strategija parengta, bet tai tik pradžia. Jos įgyvendinimas – didžiulis iššūkis, pareikalausiantis politinio sutelktumo, administracinio lankstumo, suinteresuotų šalių įtraukimo. Tam reikalinga valia, kompetencija, sistemiškumas“, – artimiausius darbus ES kaimynėms vardino MOSTA direktorė J. Petrauskienė, pabrėždama, kad strategijos įgyvendinimo procesas yra gyvas ir atviras pokyčiams.

Šaltinis: pranešimas spaudai
Kopijuoti, platinti, skelbti bet kokią portalo News.lt informaciją be raštiško redakcijos sutikimo draudžiama.

facebook komentarai

Naujas komentaras


Captcha

Populiariausi straipsniai

Šiuolaikinio mokslininko portretas: griūvantys stereotipai ir galia nulemti ateitį

Šiuolaikinis mokslininkas, norėdamas sėkmingai konkuruoti savo srityje, privalo būti kūrybiškas, socialus ir nuolat ieškoti savo veiklos realizavimo galimybių. skaityti »

Tarp 50 geriausių regiono universitetų – dvi Lietuvos aukštosios mokyklos

Vėlyvą pirmadienio vakarą tarptautinio universitetų reitingo „QS World University Rankings“ sudarytojai paskelbė „Emerging Europe and Central Asia 2018“ universitetų reitingą. skaityti »

Robotai ir virtuali realybė: galimybės ar pavojus mokytojo profesijai?

Prognozuojama, kad jau netolimoje ateityje mokymosi procesas stipriai pasikeis, mat pedagogų vietą mokyklose žada pakeisti ne kas kitas, o robotai. skaityti »

Metų knygos rinkimai: skelbiami išskirtiniausių kūrinių penketukai

Akcija „Metų knygos rinkimai“ jau 13 kartą kviečia skaitytojus rinkti labiausiai patikusias lietuvių autorių knygas. skaityti »

Šiuolaikinis švietimas: kaip vaikus ugdo inovatyvios pasaulio mokyklos?

Kaip turėtų atrodyti šiuolaikinė mokykla? Pasidairius po pasaulį panašu, kad mokyklose nuo tradicinių mokymosi įrankių, tokių kaip knyga ir sąsiuvinis, pereinama prie skaitmeninių mokymosi metodų. skaityti »

Ar Lietuvoje vyrai dirba pradinukų mokytojais?

Neįprastą pradinio ugdymo specialybę pasirinkęs vaikinas šiemet mokys pirmaklasius mokslo paslapčių. skaityti »

Lietuvoje kuriamas pirmasis Baltijos regione informacinių technologijų kompetencijų centras

IKT kompetencijų centre, kuris vienys lietuvių ir švedų tyrėjus ir institucijas bus vystomos inovacijos daiktų interneto kibernetinio saugumo, sveikatos technologijų srityje. skaityti »

Kokios savybės padės neužleisti vietos robotui?

Retas įsivaizduojame savo darbo dieną be kompiuterio ar išmanaus telefono, tačiau ateityje technologijų įtaka didės dar labiau. skaityti »

Lietuvos vaikų finansinis raštingumas žemas

Nors finansinis raštingumas padeda užtikrinti sėkmingą ekonominį gyvenimą, tyrimų rezultatai rodo, jog Lietuvoje vaikų ir paauglių iki 15 m. finansinio raštingumo lygis yra gerokai žemesnis nei kitose šalyse. skaityti »

Gabiems magistrantams iš užsienio – parama studijoms Lietuvoje

Siekiant didinti studijų tarptautiškumą ir pritraukti į Lietuvą studijuoti gabius jaunuolius iš užsienio, valstybė skiria paramą užsieniečių magistrantūros studijoms. skaityti »