ES kaimynes lietuviai moko mokslo ir inovacijų strategijų

Publikuota: 2015 m. lapkričio 5 d. ketvirtadienis

Gruzija mokosi iš Lietuvos, kaip ruošiant mokslo ir inovacijų srities strategijas išvengti tradicinių ūkio sektorių dominavimo, Turkija domisi, kaip mes išmatuojame įgyvendinamų strategijų sėkmę, o Albanijai įdomiausia, kaip nustatant šalies sumanios specializacijos prioritetus Lietuvai pavyko išvengti lobistinių grupių interesų ir politikų spaudimo.  

Tokiais klausimais Europos Sąjungos (ES) kaimyninės šalys apipylė Lietuvos Mokslo ir studijų stebėsenos ir analizės centro (MOSTA) atstovus lapkričio 4 dieną Europos komisijos Briuselyje surengtose kūrybinėse dirbtuvėse.

MOSTA, kuri rengė Lietuvos Sumanios specializacijos strategiją, patirtį Europos Komisija įvertino kaip pavyzdinę ir paprašė ją skleisti daugiau kaip 20-yje kitų Europos ir kaimyninių šalių.

Sumani specializacija – tai tam tikra prasme yra Lietuvos ir kitų ES šalių verslo planas, kurio esmė – pamatyti savo šalies pranašumus mokslo ir inovacijų sistemoje ir paversti juos kapitalu. Išryškinus prioritetines sritis, joms skiriamos didžiausios investicijos, jos yra maksimaliai plėtojamos.

MOSTA kūrybinių dirbtuvių tikslas – teikiant kuo daugiau patarimų padėti sumanios specializacijos keliu žengti ES kaimynėms. Kūrybinėse dirbtuvėse iš Lietuvos mokėsi sprendimų priėmėjai iš Albanijos, Armėnijos, Azerbaidžano, Bosnijos ir Hercegovinos, Egipto, Gruzijos, Izraelio, Jordano, Kosovo, Libano, Moldovos, Juodkalnijos, Maroko, Palestinos, Serbijos, Tuniso, Turkijos, Ukrainos ir Makedonijos.

„Europos komisija prašo mūsų kuo plačiau dalintis išmoktomis pamokomis ir mūsų taikoma metodika. Mes akcentuojame kitoms šalims, kad sumanios specializacijos rengimas ir įgyvendinimas yra mokymosi procesas – rezultatų čia greit nepamatysi. Sutelkti suinteresuotas šalis, politinę valią, ir finansinius resursus prioritetų nustatymui ir įgyvendinimui yra labai sudėtinga. Svarbu, kad procesas būtų viešas ir atviras“, – sakė MOSTA direktorė Jurgita Petrauskienė.

Pasak jos, pagrindinius inovacijų sistemos iššūkius kelia: strateginių prioritetų, programų, finansavimo bei institucijų fragmentacija, bendradarbiavimo tarp institucijų trūkumas, didelė priklausomybė nuo struktūrinių fondų paramos. Lietuvoje dominuoja tradiciniai sektoriai, kuriuose – mažai arba jokio žiniomis paremto augimo, strategijų įgyvendinimas yra orientuotas į procesą, o ne rezultatus. Pastangos išjudinti mokslą ir inovacijas dar vis nesukuria kritinės masės. Sumani specializacija yra puiki galimybė viešąjį finansavimą efektyviai panaudoti tyrimams ir inovacijoms, sudarant sąlygas regionams susikoncentruoti į savo stipriąsias puses ir konkurencinius pranašumus.

J. Petrauskienė atkreipė kitų šalių dėmesį, kad valstybių ekonominė krizė yra puikus metas ženkliai pažangai. Tai paskutinis tokios intensyvios struktūrinės paramos periodas, todėl privalome geriausiu būdu išnaudoti šią galimybę. Tai juk ne parama, tai investicija.

„Lietuvos atvejis rengiant Sumanios specializacijos strategiją yra gerai vertinamas, nes Lietuva tikslingai pasinaudojo kitų šalių gerosios praktikos pavyzdžiais, įtraukė nacionalinių „laimėtojų“ finansavimą, sąžiningai nuėjo visą derybų kelią su suinteresuotomis šalimis ir išskyrė 6 prioritetus“, – komentavo Europos Komisijos Regioninės ir miestų plėtros direktorato Lietuvos, Danijos ir Švedijos skyriaus Lietuvos programos vadovė Ieva Černiūtė.

„Svarbiausias sėkmės veiksnys yra požiūris, mentalitetas. Strategija parengta, bet tai tik pradžia. Jos įgyvendinimas – didžiulis iššūkis, pareikalausiantis politinio sutelktumo, administracinio lankstumo, suinteresuotų šalių įtraukimo. Tam reikalinga valia, kompetencija, sistemiškumas“, – artimiausius darbus ES kaimynėms vardino MOSTA direktorė J. Petrauskienė, pabrėždama, kad strategijos įgyvendinimo procesas yra gyvas ir atviras pokyčiams.

Šaltinis: pranešimas spaudai
Kopijuoti, platinti, skelbti bet kokią portalo News.lt informaciją be raštiško redakcijos sutikimo draudžiama.

facebook komentarai

Naujas komentaras


Captcha

Populiariausi straipsniai

6 gyvenimo pamokos, kurių išmokstama po paskaitų

Nors gyvenimo aprašyme skiltis „kita veikla“ yra paskutinė ir atrodo nereikšminga, būtent ji suteikia darbdaviui informacijos apie tai, koks žmogus siekia prisijungti prie komandos. Neretai būtent šios, asmeninės savybės, nulemia sprendimą – atsivers ar užsitrenks svajonių karjeros durys. skaityti »

Stereotipai lūžta: programavimas – moterims vis patrauklesnė sritis

Tik ~30 proc. visų IT srityje dirbančių specialistų pasaulyje yra moterys. skaityti »

Kokių specialistų reikės ateities mados versle?

Mados verslas neatpažįstamai keičiasi, todėl keičiasi ir reikalavimai čia dirbantiems specialistams. skaityti »

Lietuvos inovacijų progresui skatinti – 2,5 mln. eurų

Inovatyvios įmonės, bendradarbiaujančios ar norinčios bendradarbiauti su mokslininkais, vėl gali teikti paraiškas gauti inovacinių čekių. skaityti »

Mokyklose siūloma išjungti skambutį

Aktorius, kuriantis praktikas mokykloje, mokytojas Paulius Tamolė sako – išjunkite mokyklose skambutį. skaityti »

Rašytojai Rutai Sepetys įteikta garbinga Jungtinės Karalystės literatūros premija

Birželio 19 d. Londone lietuvių kilmės rašytojai Rutai Sepetys įteiktas garbingiausias, 80-metį minintis Jungtinės Karalystės apdovanojimas už literatūrą vaikams ir jaunimui – Carnegie medalis. skaityti »

Vis daugiau studentų Lietuvos universitetuose nori studijuoti anglų kalba

Sunku įsivaizduoti sėkmingą verslininką, nekalbantį anglų kalba. Netolimoje ateityje anglų kalba taps privaloma visų profesijų atstovams. skaityti »

Informacinių technologijų egzaminą laiko rekordinis skaičius abiturientų

Specialistai teigia, kad po 10 – 15 metų visos verslo įmonės bus susijusios su informacinėmis technologijomis, taigi nebestebina tai, jog savo ateitį su šia sritimi sieja vis daugiau jaunuolių. skaityti »

Bibliotekos meta skaitymo iššūkį savo skaitytojams

Birželio 15 d. šalies bibliotekos pakvies knygų mėgėjus priimti skaitymo iššūkį ir leistis į vasaros nuotykį. skaityti »

VU rektorius Artūras Žukauskas susitikime su LEU bendruomene: „LEU turi stiprių dalyko didaktikos mokslininkų“

Lietuvos edukologijos universitete (LEU) vyko susitikimas dėl aukštųjų mokyklų tinklo pertvarkos. Diskusijoje dalyvavo LEU bendruomenės nariai, kurie galėjo užduoti jiems rūpimus klausimus Vilniaus universiteto (VU) rektoriui prof. Artūrui Žukauskui. skaityti »